Linfabrikk i Polen

Linforeningen drar til Polen

Håndarbeidstur med fokus på tekstil og lin 28.september – 4.oktober 2015

Vi har fått vår kjære reiseguide, Kerstin som vi ble kjent med i Kina, til å planlegge et veldig interessant program. Forkortet program:Linfabrikk i Polen

Dag 1-Vi ankommer Warszawa kl 19 og kjører til Zyrardow.

Dag 2 – Rundtur i byen og besøker museet Western Mazovia, Muzeum of Linen og deretter en butikk som har spesialisert seg på polske linprodukter.  Videre til Lodz.

Dag 3 – Tekstilmuseum, det største av sitt slag i Sentral-Europa.  Hvis vi har tid kan vi ta et besøk på Manufaktura Center. Vi kjører til Poznan.

Dag 4 – Hele dagen tilbringes med å studere lin og linproduksjon. Vi besøker FAO/ESCORENA European Coopérative Research Networks on Flax and other Bast Plants, og vi skal møte en lokal håndverker.

Dag 5 – Busstur til Steszew, hvor vi besøker Institute of Natural Fibers Experimental Plant – Lenkon.

Dag 6 – Avreise fra Poznan retur til Warszawa med stopp underveis i Lowics.

Dag 7 – Et veveri hvor de håndvever jaquard og kopierer gamle polske vevnader. Etter lunsj drar vi til flyplassen. Vi lander i Oslo klokken 19.10. Det kan bli forandringer i programmet.
Turen koster for medlemmer SEK (Svenske kroner) 13.470,-.  Medlemmer har fortrinnsrett fram til 24. april. For ikke medlemmer koster det SEK 14.370,-. Tillegg for enkeltrom er SEK 2.415,-.

Maks antall er 25 påmeldinger. Turene våre pleier å være populære, så – først til mølla!!!

Bestill reisen hos:

info@hemslojdsresor.se

Kontaktperson: Marie-Louise Bergström
Telefon: +46-8-545 95 220.  Hemslöjdsresor/Kinaresor

Husk å oppgi at du er medlem i linforeningen, så får du spesialrabatt på SEK 900,-.
Mer detaljert program
Dag 1 – mandag 28.september
Vi drar fra Oslo med DY1020 klokken 17.20 med Norwegian til Warszawa. Ankomst kl 19.10.  På flyplassen venter en buss som kjører oss til middag og vårt første reisemål som er Zyrardow.  Vårt hotell ligger her, og det er ca en times busstur.

Dag 2 – tirsdag 29.september
Zyrardow var fra begynnelsen av 1800-tallet og frem til ganske nylig, en av Polens viktigste steder for tekstil og spesielt linfremstilling.  Vi gjør en rundtur i byen og besøker museet Western Mazovia, hvor vi får en orientering om den tidligere fabrikken. Etter det besøker vi Muzeum of Linen.

Deretter drar vi til en butikk, Lniany Zaulek som har spesialisert seg på polske linprodukter.  Der kan vi handle lin, bestille nye gardiner eller sengetøy blant annet.
Lunsj på en lokal restaurant, Szpularnia.
Videre med bussen til Lodz, to timer.
Vi sjekker inn på Hotel Andel’s som ligger i det berømte forretningskomplekset Manu, hvor vi også spiser middag.  Dette var en gang den store tekstilfabrikken til Izrael Poznanski. Hotellet ligger i det som var en del av fabrikken.  Området åpnet som shoppingsenter den 17.mai 2006 etter en omfattende renovering.

Dag 3 – onsdag 30.september
Lodz ble tidligere kalt «Polens Manchester», og var et senter for den polske tekstilindustrien.  Tekstilmuseet her er det største av sitt slag i Sentraleuropa.  Her vil vi få se den lokale tekstilproduksjonens historie.  Vi vil få et foredrag spesielt for oss.
Lunsjen denne dagen er i restaurant Klub Spadkobiercow.  Den ligger i gammel bygning med lang tekstilhistorie, en gang eid av en av de rikeste tekstilhandlerne i Lodz.
Hvis vi har tid kan vi ta et besøk på Manufaktura Center, Europas største shoppingsenter, før vi kjører videre 3,5 time til Poznan, som jo er det egentlige målet for turen.  Middag på lokal restaurant og innsjekk på hotellet.

Dag 4 – torsdag 1.oktober
Hele dagen tilbringes med å studere lin og linproduksjon.
Felles lunsj, men middagen på egen hånd.

Dag 5 – fredag 2.oktober
En halv times busstur til Steszew, hvor vi besøker Institute of natural fibers Experimental Plant -Lenkon.
Om ettermiddagen kjører vi tilbake til Poznan, og gjør en rundtur i byen.
Felles lunsj, men middag på egen hånd.

Dag 6 – lørdag 3.oktober
Avreise fra Poznan og 3-4 timers busstur til Warszawa.  Lunsj underveis i Lowics. Vi sjekker inn på hotellet om ettermiddagen. Middagen er på restaurant Ale Gloria, som kalles «tekstil-design restaurant».

Dag 7 – søndag 4.oktober
Vi besøker et veveri hvor de håndvever jaquard og kopierer gamle polske vevnader. De leverer til museer og teater over hele Polen.  Veveri ligger i Lasienkiparken, som var en kongelig park.  Vakker park med mange interessante kongelige byggverk.
Etter lunsj drar vi til flyplassen, avreise kl 17.30 med DY1021. Vi lander i Oslo klokken 19.10.
Detta ingår i resans pris:

o    Flyg med Norwegian Oslo-Warszawa tur och retur, inklusive skatter och avgifter.

o    Kerstin Andersson leder resan (möter i Warszawa och leder programmet i Polen).

o    Sex övernattningar på hotell av hög turistklass/första klass, del i dubbelrum.

o    6 frukostar på hotellen.

o    6 luncher och 4 middagar (inklusive bordsvatten).

o    Angivet program (inkl nödvändiga entréavgifter och alla transporter).

o    Skandinavisktalande polsk guide under hela programmet i Polen.

o    Obligatorisk lokalguide på en del platser (Żyrardow, Poznan, Museum of Western Mazovia, Muzeum of Linen, Textile Museum, Poznanski Palace)

o    Transporter med modern luftkonditionerad buss med WC.

o   Den som reser utan resesällskap garanteras kunna boka del i dubbelrum.

o   Dricks till polska guider och chauffören.

Publisert

i