Forbehandling

FORBEHANDLING AV LIN SOM SKAL FARGES

Håndspunnet lin vasket i askelut

NOEN ERFARINGER FRA NATURFARGEGRUPPA 2016

Før vi kan farge lin er det viktig med en forbehandling som fjerner voks, stivelse og eventuelt appretur. Forarbeidet avhenger av om vi skal farge håndspunnet – eller maskinspunnet garn eller stoff.

VALG AV MATERIALER

Det enkleste er å starte med et maskinspunnet tvunnet lingarn.

Vår er faring er at det er vanskeligere å oppnå jevn farge på en-trådet garn. Trådene kleber seg mer sammen og hindrer fargeopptak.

Håndspunnet garn fungerer også godt, men setter andre krav til vask og eventuelt bleking.

Til lyse farger velger vi gjerne et hvitt eller bleket garn.

Det er hensiktsmessig å jobbe med garnbunter på 25g og av lik lengde. Når lingarn kommer i vann, krøller det seg raskt sammen og lager floker.

Buntene bør derfor knyttes for på 4 steder. Garnet må kunne flyte innenfor ombindingen. Det er viktig å få med trådendene i en ombinding.

Vi har farget mindre stykker av både grovt og tynt linstoff med godt resultat. Linstoff med litt åpen struktur ser ut til å ta fargen bedre enn det som er tettvevd.
VEKT AV FIBER
Såpe, beis og fargestoff beregnes ut fra det fiberen veier i tørr tilstand. Det er derfor viktig at vi starter med å veie garn eller stoff og noterer vekta.

Før vask bløtlegges garn og stoff i kaldt vann. God bløtlegging minsker risikoen for skarpe bretter i linstoffet.

forbehandlingVASK
Til forvask av maskinspunnet lin kan vi bruke Synthrapol eller en oppvasksåpe med nøytral pH. Det finnes også en spesialsåpe for vask av cellulosefibre. Disse såpene bruker vi sammen med krystallsoda. Synthrapol og spesialsåpa her egne vaskeanvisninger som følger med produktene.

I våre forsøk med oppvasksåpe har vi brukt 20% oppvasksåpe og 3% krystallsoda til 100g fiber og vasket ved 80⁰C i 1 time.

Til håndspunnet uvasket lin bør vi sette av ekstra god tid til bløtlegging. Vi legger garnet i kaldt vann og skifter vannet flere ganger til det er helt klart. Det kan ta 1-2 døgn.

Da Hilda Christensen kom ut med 4. utgave av «Lærebok i farvning med planter» i 1931, hadde hun med et kapittel om farging av lingarn. Hun skriver at ublekt lingarn som skal farges må kokes i askelut av bjørk eller annen god løvved eller med pottaske. I naturfargegruppa har vi gjort forsøk med 3% pottaske og latt ubleket håndspunnet lingarn trekke ved 80⁰C i minst to timer. Bakkerøyta lin vil da fortsatt ha en grå farge. Det kan være ok til mørke farger.

Dersom vi ønsker et lyst garn til klare farger, kan det være nødvendig å sette av noen uker til en full blekeprosess på våren. Luting med løvtreaske eller pottaske og sol, regnes for å være den mest skånsomme blekeprosessen.

For å sjekke om linfiberen er klart for farging, kan vi ta en enkel prøve ved å dryppe litt kaldt vann på garnet eller stoffet.

Dersom vannet trenger raskt inn i fiberen, er den klar.

Dersom vannet blir liggende litt oppå fiberen som dråper, må den vaskes eller lutes mer.

HVORDAN VI JOBBER

De første 10-15 minuttene drar vi garnet over to stokker for å få jevnest mulig opptak i fiberen. Resten av tiden lar vi garnet være nede i vannet, men det må holdes jevnlig i bevegelse.

,