Varierte vevprøver fra Krivi Vev

LIN folket møtes i Molde 16.-17. april 2016

15.4 Kl 1830-1930 Omvisning på Romsdalsmuseet.

16.4 Kl 1000 – 1400  Romsdalsmuseet, åpen markedsdag for alle interesserte i lin

• Vi demonstrerer hvordan lin går fra strå til garn,  her blir det beredning og spinning.   Vi viser hvordan lin skal vaskes og stelles, og vi selger såpespon til vaskingen.  Vi selger også brødposer, linfrø, og matoppskrifter
  • Bruk av oljelin vises
  •  Norges Linforening har en meget dyktig naturfargegruppe, og de viser hva de gjør og forteller om dette
  • I tillegg til dette vil flere av våre dyktige medlemmer selge sine produkter. løpere, håndklær og annet

Kl 1400 – 1600. Foredragene er åpne for alle, entré for ikke deltagere på foredragene er kr. 50.

• Foredrag av konservator Anne Merete Knudsen.  Hun snakker om sin undersøkelse om lin og lindyrking i Møre og Romsdal
  •  Bunadshåndverker Signe Brunvoll vil gi en redegjørelse av registreringsarbeidet av bunadskjorter i Romsdal

Kl 16oo. Norges Linforenings årsmøte.  Bare for medlemmer i Norges Linforening. Innkalling er trykket i Lin-Nytt 2016 nr 1.

Etter årsmøtet drar vi til hotellet hvor vi har middag kl 19.30

Molde panorama - Varden utsiktspunkt
Moldepanorama Foto: Einar Engdal

Søndag 17. april  kl. 0930.

Søndag formiddag drar vi til middelaldersenteret Tingvoll og besøker Krivi Vev a/s som er Norges eneste linveveri med 100% lin. Krivi Vev har gjort veving med naturens egne fibre (lin, silke, ull og bomull) til sin spesialitet og vever gardiner, duker og stoffer – og det du måtte ønske.

Vi blir tatt imot av bedriftens eier og daglige leder Viktor Gautvik som vil vise oss rundt og fortelle om bedriften, etablert i 1988 og har 10 medarbeidere. Krivi Vev er Miljøfyrtårn-sertifisert og har sterkt fokus på avfall og kildesortering. Kapp fra produksjonen leveres til aktivitetssenter for bruk til matter og annet håndarbeid.

Vevprøver fra Krivi vev

Hovedproduksjonen ved Krivi Vev er tekstiler til bunader som skjortestoff i lin, bomull og stakkestoff i ull. Produktene er utviklet gjennom mange år etter inspirasjon av gammelt folkedraktmateriale. Etter hvert er de også blitt godt kjent for sin produksjon av nydelige innredningstekstiler.

Det var Krivi Vev på Tingvoll som fikk det ærefulle oppdraget å lage nye gardiner og tekstiltapeter til møtesalen i Sikkerhetsrådet i FN-bygningen i New York. Møbelstoffet til stolene i Sikkerhetsrådets sal ble levert av Krivi Vev for 20 år siden.

Krivi Vev er også med i samarbeids prosjektet VikingGull. Målet for prosjektet er å få fram høykvalitets designprodukter av norsk ull fra eldre raser, basert på inspirasjon fra vikingenes tekstiler. Sentralt i prosjektet er produksjon av et bekledningsstoff vevd i diamantkypert, en binding mye brukt i vikingtiden. Norges eldste klesplagg, Lendebretunikaen, er utgangspunkt for tekstilen.

Storm at the Atlantic road
Gratis bilvask Foto: Steinar Melby

Neste stopp er Atlanterhavsveien, en ramsalt naturopplevelse på hjul, midt mellom himmel og hav. Den engelske avisen «The Guardian» har kåret Atlanterhavsveien til verdens vakreste bilreise. Veien er også en opplevelse når vinterstormene herjer.

Vi får lunsj i det nye senteret på Ildhusøya før vi returnerer til Molde.

Retur til flyplassen kl. 1545

Overnatting på Hotell Molde Fjordstuer kr. 750,- i enkeltrom pr. rom pr. natt.
Deltagere bestiller og betaler selv sin overnatting.  Telefon til hotellet er 71 20 10 60, kontaktperson er Mathilde Aarø. Mail til hotellet er post@moldefjordstuer.no

Årsmøte med markedsdag, foredrag, tur og festmiddag koster kr.  1.600.

Påmelding og betaling til Gro Klev gro.klev@lyse.net mobil 480 07 839. Kontonr. 1503.10.55900

De som ønsker å delta med utstilling eller demonstrasjon kan ta kontakt med Gerd W. Goddard m.wog@online.no  eller anne.holth.larsen@gmail.com,  tlf. 900 30 589.

, , ,