Plantefarging av lin, kurs 25.-27. august 2011, nytt kurs holdes 13.-15. april 2012

Dr. Katarzyna Schmidt-Przewosna, Anne Holen og Hanne GjendemLinforeningen er veldig fornøyd med å kunne tilby dette kurset som har vært meget etterspurt. Lin tar ikke så lett farge som ull og nå har vi fått en ekspert til å lære oss både hvordan det ble gjort før og hva som er de siste forsknings nyhetene. Kurset er både for nybynnere og de som har lært noe fra før.

Dr. Katarzyna Schmidt-Przewozna vil holde kurs/workshop i hvordan vi skal farge lin (og litt silke) ved bruk av planter. Hun leder laboratoriet for Natural Dyeing ved Institute of Natural Fibres and Medical Plants i Poznan, Polen.

Hun har forsket på plantefarging i mange år.

Påmeldingsfrist er utsatt til feriefolket er tilbake, ca 10 august. Vi har bare noen få påmeldinger og håper vi ikke må avlyse dette flotte kurset. MELD DEG PÅ DERSOM DU KAN!!

Hun bruker både viltvoksende planter og vekster fra europeiske hager i tillegg til importet indigo, kochenille, dalia og andre. Hun bruker forskjellige beiser for å få fargene bedre fram.

Katarzyna vil starte hver dag med en multimedia presentasjon om forskjellige fargemetoder i utvalgte land både før og nå. Etterpå vil en prøve ut noen av metodene i praksis.

Kurset holdes på engelsk og er begrenset til 10 deltagere.

Tid: 25.-27. august 2011 med start kl. 10.00 første dag og avslutning kl. 16.00 lørdag 27. august. Vi planlegger en ekstra dag, søndag 28. august med sightseeing i omgivelsene på ca 80 km og besøk på et par museer dersom det er interesse for det. Si fra dersom du er interessert i dette. Pris her avhenger av hvor mange som vil være med.

Sted: Institute of Natural Fibers, Poznan, Polen

Pris: kr 2800,- for medlemmer (for ikke-medlemmer koster det kr. 3000,-, medlemmer har fortrinnsrett).

r. Katarzyna Schmidt-Przewosna viser Hanne Gjendem farge eksemplerI prisen inngår lunsj og alt materiale av lin, silke, farger og beis som brukes under kurset. Deltagerne vil få med seg eksempler på resultatene og dokumentasjon. De som tar med seg en bluse eller tskjorte får anledning til å farge den.

Påmelding med betaling til Norges Linforening med kontonr. 1503.10.55900. Husk og skriv navnet ditt ved påmelding.

Kontaktperson for turen er Hanne Gjendem med telefon 9746 0304 eller mail: hanne@hanne-gjendem.no

Kontakt Hanne, så vil hun orientere om hvem som har meldt seg på så en kan avtale reise sammen og om en er interessert i ekstraturen på søndag.

Anne Holen planlegger å kjøre nedover med stor varebil. Hun har plass til 3 stykker til. Kontakt Anne for de som er interessert i å kjøre med henne. Mobil til Anne er 473 36 637 eller epost: ann-hole@online.no.

Følg med på denne siden for oppdatert informasjon.

Praktiske detaljer rundt reise og opphold:

Norwegian har turer til hovedstaden i Polen, Warshava. Derfra kan en ta tog eller fly til Poznan. Det er også greit å fly via Frankfurt eller Munchen.

Poznan er en vakker, gammel by. Det er mange hotell der, men et lite hotell som ligger et par minutter fra gamlebyen er:

Hotel Solei, www.hotel-solei.pl

tel: +48 61 8 55 73 52

E-mail: recepcja@hotel-solei.pl

Prices: single 199 PLN (including breakfast), ca 50 EUR/1 night

Double: 299 PLN (ca 75 EUR/1night).

Prisene skifter noe avhengig av sesongen.

Vi sender melding til de påmeldte, slik at dere kan avtale å reise sammen.