Praktiske opplysninger om Kinaturen vår

Hurra, nå drar vi snart!!!

Noen apoteker varer å ta med seg.

For å være trygg kan det være lurt å kjøpe Idoform, som forhindrer løs mage. Det kan også være greit å kjøpe Imodium ved akutt diare. Jeg har også kjøpt Antibac desinfiserende våtservietter, antibac desinfeksjons sprit til bruk ved vask av hender og overflater samt Kleenex tørrservietter og plaster.

Betaling

Restbetalingen skal være hos KINARESOR i Sverige senest innen 25.10.2012. Husk at det tar noen dager å overføre pengene fra Norge til Sverige. Vi har alle betalt SEK 3.000 i forskudd. Dette står på en faktura vi fikk i august. Der står også hvor mye vi må restbetale, best å betale innen 22.10.2012.

Temperatur og vær i Shanghai

I november er det en gjennomsnitts temperatur på 12 grader om dagen og 8 grader om natten.  Den høyeste temperaturen på dagen er gjennomsnittlig 16 grader og den laveste 8 grader om dagen. Under 0 grader er gjennomsnittlig 2 dager.

Gjennomsnittlig nedbør er på 50 mm.

Se også www.weatherbase.com

Klær, hva skal vi ta med oss

Vi drar i november. Værmessig er det lurt å tenke på september i syd Norge.  Vi trenger varme klær, så lag på lag er ofte praktisk.  Air condition på butikker er ofte ganske kaldt, så ta med (eller kjøp), lette jakker og gensere.

Det kan også bli kaldt om natta, ikke alle vinduer kan åpnes, og air condition er ikke alltid like lett å justere. Det er tynne sengeklær som vi nordmenn ikke er vant til.

De lager nydelige gensere, jakker og skjerf i kashmire og silke. Så personlig kommer jeg til å kjøpe mye av det jeg trenger underveis i Shanghai.

Penger og betaling

Shanghai er en storby og det er enkelt å bruke kort i minibankene. Ikke alle steder tar de imot kort. Jeg har tidligere blitt anbefalt å ta med en del US$, men det har det vært lite bruk for.

Mulig at vi bør bruker kort for å få penger før vi drar ut rundt Shanghai, det vil vår reiseleder hjelpe oss med.

KINARESOR har lagt ut omfattende råd og vink her:

www.kinaresor.se/vadhandernu/kina

Utlodding

Hyggelige tradisjoner skal en følge. Linforeningen bruker å ha utlodding på hjemreisen. dersom noen har noe selvlaget de ønsker å lodde ut, så ta det med. Resten av oss vil kjøpe ting og tang under veis. Men husk på å ikke ta med noe stort eller tungt. De fleste vil ha mye bagasje med seg hjem.