Til linfolket

Leder Anne Holth Larsen

Mye god formidling, blant annet i Molde i vår, resulterte i stor etterspørsel etter linfrø og såpespon. Vi sendte, og vi sendte, og det vitner om økende interesse. Så får vi håpe at vi kan få litt tilbakemelding om linåkre og bunadskjorter vasket med såpespon.Så er sommeren over i år og. Det er som alltid vemodig, men alle høstens morsomme og interessante gjøremål ligger foran oss.

Årets lintur rundt Mjøsa ble en meget vellykket tur. Tema var både fiberlin og oljelin selvfølgelig, og vi fikk med oss begge deler. Turen var ganske travel, men vi greide det fint, og det var godt å se alle aktivitetene knyttet til lin, som foregår i vår nærhet. Jeg sender en stor takk til alle dem som åpnet sine hjem eller verksteder for oss.

Visningen på Apelsvoll var interessant. Nå vet i hvert fall jeg mye mer om hvordan våre maskiner der fungerer.

Turen var ikke på langt nær fulltegnet, og det var på nippet at den ikke ble noe av. Dette er et spørsmål vi må diskutere. Skal turene bare være lange og dyre, eller skal vi og tilby kortere turer?

Det er ikke bestemt noe sted for årsmøtet 2017. Styret vil gjerne ha forslag til steder hvor årsmøtet kan avholdes.
Norges Linforening, avdeling Rogaland, deltok på Skudefestivalen i Skudeneshavn i sommer. Det ble veldig godt mottatt. Voksne og barn var interessert i hvordan lin blir fremstilt, samt hvordan lin skal behandles. Vi ble invitert til å komme igjen.

Jeg vil ønske alle lykke til med linavlingene i høst. Det eneste jeg hittil har sett er oljelinbukettene fra Nord-Trøndelag, fra Ovidies lin. De var veldig flotte.