Linturen 2017 går til Litauen og Latvia

Den årlige turen til Norges Linforening går i år til Litauen og Latvia 30. mai – 4. juni 2017

Vi holder nå på og planlegge programmet, sett av tidspunktet.

Linforeningen drar til Polen

Håndarbeidstur med fokus på tekstil og lin 28.september – 4.oktober 2015

Vi har fått vår kjære reiseguide, Kerstin som vi ble kjent med i Kina, til å planlegge et veldig interessant program. Forkortet program:Linfabrikk i Polen

Dag 1-Vi ankommer Warszawa kl 19 og kjører til Zyrardow.

Dag 2 – Rundtur i byen og besøker museet Western Mazovia, Muzeum of Linen og deretter en butikk som har spesialisert seg på polske linprodukter.  Videre til Lodz.

Dag 3 – Tekstilmuseum, det største av sitt slag i Sentral-Europa.  Hvis vi har tid kan vi ta et besøk på Manufaktura Center. Vi kjører til Poznan.

Dag 4 – Hele dagen tilbringes med å studere lin og linproduksjon. Vi besøker FAO/ESCORENA European Coopérative Research Networks on Flax and other Bast Plants, og vi skal møte en lokal håndverker.

Dag 5 – Busstur til Steszew, hvor vi besøker Institute of Natural Fibers Experimental Plant – Lenkon.

Dag 6 – Avreise fra Poznan retur til Warszawa med stopp underveis i Lowics.

Dag 7 – Et veveri hvor de håndvever jaquard og kopierer gamle polske vevnader. Etter lunsj drar vi til flyplassen. Vi lander i Oslo klokken 19.10. Det kan bli forandringer i programmet.
Turen koster for medlemmer SEK (Svenske kroner) 13.470,-.  Medlemmer har fortrinnsrett fram til 24. april. For ikke medlemmer koster det SEK 14.370,-. Tillegg for enkeltrom er SEK 2.415,-.

Maks antall er 25 påmeldinger. Turene våre pleier å være populære, så – først til mølla!!!

Bestill reisen hos:

info@hemslojdsresor.se

Kontaktperson: Marie-Louise Bergström
Telefon: +46-8-545 95 220.  Hemslöjdsresor/Kinaresor

Husk å oppgi at du er medlem i linforeningen, så får du spesialrabatt på SEK 900,-.
Mer detaljert program Les mer om Linforeningen drar til Polen

Husflidstur til Nord-Irland

Lin håndklærLinforeningens årlige tur går til Nord-Irland. Her skal vi se mye spennende. Vi har naturligvis lagt vekt på lin, men her er det mye annet av tradisjonel husflid med høy kvalitet:

Thomas Ferguson Linen Factory, Irish Linen Center, Ulster Folk Museum, Museum at the Mill (linberedning av en entusiastisk gruppe), pilfletting, «linlandsbyen» Upperlands, Aran strikketradisjon, veving av de berønmte tweedstoffene, Ardara Heritage Center som er museum for ull og tweed og til sist et veveri som er spesialisert på mangefarget garn til strikking,

27.4.2014 til 2.5.2014 fra Gardermoen

For påmelding, se Lin-Nytt 2013 nr 4, eller ring Anne Holth Larsen tlf 90030589

Om Kina i Fredrikstad Husflidslag

Indigofargede stoffer utenfor indigomuseet i ShanghaiVi skal besøke Fredrikstad Husflidslag og orientere om Kina turen vi hadde i november og desember 2012.

Det blir lagt vekt på indigofarging og hvordan de laget mønstre.

Vi hadde først 2 uker i Shanghai område og deretter dro vi opp i fjellene og besøkte flere av de etniske kulturene. Utrolig spennende å se hvordan de levde og hvordan sivilisasjonen raskt brøt ned de gamle levemåtene etter hvert som infrastruktur ble bygget ut.

Sted: Tøyhuset

Tid: 6.11.2013 1900 ->

Spennende Lintur til Sverige 2-5 mai 2013, detaljert program er nå ferdig

LingarnBli med oss og besøk de fire store lin veveriene i Sverige, samt noko attåt

29  «lingale» er allerede påmeldt, så skynd deg dersom du ønsker å være med oss. Vi har plass til 34.

Vi starter med buss fra busslomma ved Operaen kl. 11.00 (. For å komme dit må man ta gangbrua  til Opra’n inne på  Oslo S),torsdag 2. mai og busser innover i Sverige, helt over til Hälsingland som er kjent som Sveriges lin sentrum.

Vi vil besøke kjente lin veverier:

• Klässbols Linneväveri
  • Växbo Lin
  • Holma -Hälsingelands Linspinneri, ekstra orientering om farging av lin
  • Hälsinge LinneväveriSverige Växbo

Vi vil få omvisning i fabrikkene og besøke utsalgene. I Värmland vil vi også besøke Mimmi Design, kjent designer av linklær som har fått mange priser og vi vil møte folk som er opptatt av lin.

I Hälsingeland vil vi besøke en av de unike herregårdene som er på UNESCOs verdensarv liste og siste nytt er at vi også besøker et husflidsutsalg og vevstue. Lørdag spiser vi lunsj på Forsa Folkehøyskole og blir orientert om deres tekstillinje.

På hjemveien 5. mai vil vi kjøre innom Gardermoen slik at de som skal med fly kan rekke hjem i god tid.

Både på utfart og på hjemveien vil vi gjøre korte opphold på kjøpesentra ved grensen.

Pris: Enkeltrom kr.4300 for medlemmer (for ikke medlemmer kr. 4500). Det koster kr. 3700 for medlemmer dersom to deler rom (kr. 3900 for ikke medlemmer).

Beløpet dekker alle måltider samt omvisninger og buss med toalett.Sverige Kläsboll

Påmelding til Bjørg Heie: bs-heie@online.no eller

Adresse: Maistubben, Hovsveien 67,

1769 Halden

Betaling sendes: 1503.10.55900 innen samme dato. Husk å merke innbetalingen med navn og Lintur 2013.

Detaljert program Les mer om Spennende Lintur til Sverige 2-5 mai 2013, detaljert program er nå ferdig

Bilder fra Tekstil tur til Kina 2012

Et lite knippe av bilder fra vår flotte tur til Kina november 2012.

Praktiske opplysninger om Kinaturen vår

Hurra, nå drar vi snart!!!

Noen apoteker varer å ta med seg.

For å være trygg kan det være lurt å kjøpe Idoform, som forhindrer løs mage. Det kan også være greit å kjøpe Imodium ved akutt diare. Jeg har også kjøpt Antibac desinfiserende våtservietter, antibac desinfeksjons sprit til bruk ved vask av hender og overflater samt Kleenex tørrservietter og plaster.

Betaling

Restbetalingen skal være hos KINARESOR i Sverige senest innen 25.10.2012. Husk at det tar noen dager å overføre pengene fra Norge til Sverige. Vi har alle betalt SEK 3.000 i forskudd. Dette står på en faktura vi fikk i august. Der står også hvor mye vi må restbetale, best å betale innen 22.10.2012.

Temperatur og vær i Shanghai Les mer om Praktiske opplysninger om Kinaturen vår

Visum søknad til Kina, siste nytt

Vi hentet visumsøknadene våre idag, onsdag 26.9 og det gikk veldig greit. Vi var litt tidlig ute da vi må bruke passene våre i neste uke.Vi har jo lest i avisene at det er endel som ikke får innvilget sine søknader, men det gjelder altså ikke slike som oss. Nå har jeg virkelig startet å glede meg!

For oss i Oslo området, er det ingen vanskeligheter, men får dere andre som ike kan reise inn, er det best å bruke firmaet Comet som beskrevet nedenfor.

Ny informasjon:

Under pkt 2.5 i Visumsøknaden skal vi fylle ut hotellets navn i Shanghai og telefonnummer. Det er

Swan Hotel, 3

Tel : 021-56665666

Comet legger det til i de søknadene de har fått, før de sender videre til den kinesiske ambassaden.

Det er flere som synes det er vanskelig å forstå hva en skal gjøre med visum søknaden. Vi kan begynne å søke fra 9 september, da visumene varer i 3 måneder fra utreisedato.

De som ikke har anledning til å levere papirene i den kinesiske ambassaden, kan bruke et firma til hjelp å søke. (Da kan dere starte å søke med en gang da de vil passe på datoene)

Bruke et firma som søker visum for oss:

1. Visum søknad (Visa application form ..) som vi fikk fra reisebyrået, 4 sider utfylt og  signert, veldig viktig å fylle ut skjemaet riktig.
  2. Passfoto, som beskrevet
  3. Passet, husk det må vare 6 måneder etter at reisen er gjort
  4. Invitasjonen ( Invitation letter for tourist) som vi fikk fra reisebyrået. Som dere ser er det bare plass til 5 pr. invitasjon. Viktig å sende med den hver enkelt fikk
  5. Bestilling skjema til Comet. Dette  kan fås ved å kontakte dem

Disse fem dokumentene sendes rekommandert til:

Comet Consular Services,

Postboks 371, Sentrum
0102 Oslo

Anbefaler at alle ber om passet rekommandert i retur og at en passer på å skrive returdato med hensyn til andre reiser. Det vil koste kr 750,- pluss returkost av passet. Dersom noe er utfylt feil, eller noe annet, vil det bli ekstra kostnader.

Flere kan også sende samlet.

Gå til ambassaden selv:

Vi behøver ikke å møte opp personlig, så noen kan også samle sammen papirene og la en levere på ambassaden. Da er det ennå viktigere at papirene er riktig utfylt. Jeg kan hente de og returnere med rekommandert post, dersom dere samarbeider slik at det ikke blir for mange grupper. Eller jeg kan ta de med på flyplassen hvor vi møtes, dersom en ikke trenger det i mellomtida. Jeg er bortreist 3-26 oktober.

Håper at dette er til hjelp og at alt jeg har skrevet er riktig. Jeg synes også det er vanskelig.

Ring dersom noe er uklart, eller at det er spørsmål jeg ikke har svart på. Jeg vil gjerne hjelpe!!

To ledige plasser på tekstilturen til Kina 9.-26. november 2012

Grunnet sykdom har vi to ledige plasers som kan holdes av til 7. september.

Bli med på en spennende og allsidig tekstiltur hvor vi vil få se mange forskjellige naturfibre som silke, lin, bambus, ramie osv.

Vi vil få se tillaging av fibrene, veving, farging og få kjøpt ferdige modeller. Vi vil også få besøke kinesiske hager, markeder og museum. Alt skal skje rundt Shanghai distriktet.

Les mer under AKTIVITETER -> REISER -> KINAREISEN

Kontakt Hanne Gjendem for deltagelse

mobil: 9746 0304 eller

mail: hanne@hanne-gjendem.no

Lesetips om Kina

Jeg synes jeg får mer ut av en reise dersom jeg leser litt på forhånd. Jeg vil anbefale å kjøpe Lonely Planet , China. Den gir en grei oversikt over de stedene vi skal til i tillegg til at den har kart.

Vi får også mye ut av å søke på nettet. Kineserne er ikke flinke med engelske nettsider.  Det står ofte lite på sidene og plutselig er et meste med kinesiske tegn!!

Men her er noen sider jeg vil anbefale at dere ser på før vi pakker og drar:

Generelle sider hvor dere kan gå inn på de enkelte byene vi skal besøke:

Her kan en gå inn på City Guide og klikke på f.eks Suzhou og få opp mye fin informasjon med bilder.

Når du har vært inne og sett på en by, kan en igjen klikke på City Guide og få opp alle byene igjen også velge en ny by.

En annen grei side er:

Klikk på China Tours -> China City Tours -> Shanghai . Der får vi opp mye fin info om Shanghai, og nederst på venstre side er det en lang liste over China Featured Destinations hvor både Hangzhou og Suzhou står.

Så kan en naturligvis søke på enkeltstedene vi skal på. Når jeg søker på Shanghai, får vi opp mer en 457 000 000 treff, hvorav masse er uinteressant. Derfor kan det være best å gå inn via guide sidene.

Det siste nummer av Selvedge, issue 47 July/August 2012 hadde en  4 sider artikkel om Suzhou Silk og noen web henvisninger.

LYKKE TIL med forberedelsene