• Ingen hendelser.

Melposer av lin

Melpose av lin

Lin er antibakteriell og motstandsdyktig mot innsekter. Det er lurt å oppbevare mel i poser av lin.

Dersom du har mange melposer, så så sy en større sekk av linstoff og plasser alt melet der.

Det samme gjelder naturligvis også tørkede erter, bønner og linser.

Stor linpose til mel

Les mer om bruk av lin på hjemmesidene til Norges Linforening.

Pynt med lin til jul

Den vakre, skinnende glansen i lin passer godt til jula.

Her har jeg vevd to, røde håndklær og en linbrikke, alle 100 % lin.

To julehåndklær i lin

Julebrikke

Linstoff er antibakteriell og motstandsdyktig mot møll, innsekter og mugg

Linposer

Bruk linposer istedenfor plastikkposer!!

Jeg har sydd handle- og oppbevaringsposer i ren lin til julepresanger i år. Posene, som er i forskjellig størrelse, kan brukes til å handle matvarer, istedenfor å bruke plastikkposer. Men de kan også brukes til å oppbevare mat som tiltrekker seg innsekter  eller blir lett mugne. Lin er mildt antibakterielt og motstandsdyktig mot mugg, skitt, møll og andre innsekter.

Det er sundt å oppbevare matvarer i linposer.

Lin sengetøy, topp kvalitet fra Klassbols linveveri

Vi har tidligere skrevet om hvor deilig det er å sove i lin sengetøy. Vi har fått mange positive Rutantilbakemeldinger. Blant annet har vi et medlem på Romerike som selger linprodukter fra Klassbols, deriblant vakkert lin sengetøy.

Lars Arne Rørtveit bor på Hofseth Søndre, som er en gård på Øvre Romerike. Gården er fra middelalderen med hovedbygning og kårbolig fra 1800-tallet. Gården ligger mellom Eidsvoll i nord og Vormsund i syd.

Foruten salg av linprodukter fra butikk og netthandel, driver de med selvplukk av økologiske bringebær, salg av brød stekt i vedfyrt steinovn og salg av et stort utvalg av liljer.

De selger lin sengetøy i diverse stilarter. Randen er utsøkt tykk og deilig, som ble opprinnelig laget spesielt for en arabisk sultan – så da kan man jo drømme seg vekk. Rutan er for den som vil ha litt mer farger og Jungfrun er en billigere variant. Jungrun leveres også som laken 180 x 280 cm.  Dynetrekk kan bestilles, men er ikke lagervare. I tillegg er det også sengetepper og pyntepute i mønsteret Memory i utvalget. Alle putevar er 50 x 60 cm, noe som er standard i Sverige. De løser det ved å bruke litt finere dunputer, så det er likevel akseptabelt med plass i putevaret.

Sjekk mer om lin produktene de selger på http://www.hofseth-gard.no/

Lin sengetøy er deilig å ligge i

Lin sengetøy

Det er delig å krype ned i lekkert lin sengetøy, men det må være av god kvalitet.

KID har nå et sengesett som har flott kvalitet. Det er ikke billig, men med tanke på hvor mange timer i døgnet vi tilbringer i senga, er det lurt å spandere på seg sengetøy i topp kvalitet. De har forskjellige farger, dyne- og putetrekk. Sengesettet på bildet er hvitt.

Lin trekker til seg fuktighet for de som svetter om natten. Det er også godt å bruke for de som har høysnue og allergier.

Husk og vask sengetøyet i såpespon som du får kjøpt av oss i linforeningen. Gå inn på:

norges-linforening.no -> Kontakt oss, så sender vi såpespon til deg.

Tribus, en innstallasjon av linfiber

Fra Tribus av Gabriella Göransson

Billedkunstnerne i Oslo og Akershus(BOA)

Carl Martin Hansen: SWAY og

Gabriella Göransson: TRIBUS

stiller ut i Galleri BOA, Rådhusgata 19, 0158 Oslo.

Åpningstider: 11. august – 11. september 2016, torsdag – søndag, kl 12:00 – 16:00.

Vernissage er torsdag 11. august, kl 18 00.

Torgeir Rebolledo Pedersen leser egen poesi under åpningen.

Utdrag fra katalogteksten:

Fra lin til papir, fra papir til fortellinger

– tanker om installasjonen Tribus

Gabriella Göransson er en kunstner som uttrykker seg fullt og helt gjennom papir. Slik har det vært i en årrekke. Papir er hennes virkefelt, hennes pasjon. Det er selve omdreiningspunktet, det sentrum hvor alt springer ut fra. I fibrene ligger kimen til det skjøreste fragment og det røffeste objekt. I hennes hender blir stivnet papirmasse liv og bevegelse. Hun arbeider gjerne med kombinasjoner og forbindelser mellom objekter, og installerer dem enten på vegg eller på gulv.

Gabriella Göransson utforsker kontinuerlig sitt felt. Dette er også en del av drivkraften for utviklingen av Tribus, hennes siste prosjekt – en installasjon av store flak gjort av linfiber.

Tribus er annerledes. Det er som om lettheten og de ulike rytmiske forskyvningene i mange av Gabriella Göranssons tidligere installasjoner er blitt omformet til en mer jordbundet situasjon. Papirobjektene som utgjør Tribus har i seg linens varmbrune sjatteringer, fra lyst til mørkt på fargeskalaen. Her og der henger rester av lintråder fast i overflaten, som tuster av vegetasjon. Det forsterker inntrykket av jord og landskap. Hvert objekt er dessuten et oppsamlingssted for alt som skjedde underveis i prosessen – fra papirmasse til papirflak. Alle vridninger, bøyninger, spenn og folder vitner om noe mellom smerte og lyst, som om veien fram til den endelige formen eksponerer hendelsesrike, nesten eksistensielle endringer.

Tribus betyr stamme. Det er egentlig et uttrykk fra biologien, og betegner beslektede grupper av organismer. Gabriella Göranssons Tribus gir da også en opplevelse av slektskap og tilhørighet. Hver del er unik og kan oppleves for seg, men det er kanskje først og fremst i forbindelsene mellom dem, idet likhet og forskjeller blir synlige, at vi virkelig entrer installasjonen. Den åpner seg opp for oss som en metaforisk og sårbar tilstand, som om Tribus tilbyr et stemningsleie vi ikke for ofte tar i bruk. Tribus er erfaringstung og nesten brutal direkte i summen av sine rynker, revner og sår, nærmest som et speil for livet selv.
Selv når vi ser dem for første gang, er det som om vi har sett dem før. Som om de åpner opp skjøre koblinger på tvers av dimensjoner, og kommer til oss fra en nesten glemt, men felles fortid. Møtet med dem åpner samtidig opp for hva hver og en av oss bærer på av personlige minner. Slik kobler Tribus sammen både det kollektive og det individuelle.

Gabriella Göransson arbeider alltid for at tittel og prosjekt skal stå i et virksomt forhold til hverandre. For henne er det viktig at dette forholdet ikke stenger for mottakerens selvstendige fortolkningsrom. I valget av tittel gir hun arbeidet en retning, og setter opplevelsen fri. Også Tribuser drevet fram med denne tanken i bunn – at installasjonen skal være en inkluderende hendelse med en åpen ramme.

Tribus er på mange måter et tegn i tiden. Mange av oss søker kunst som gir oss et metaforisk verktøy for å kunne sortere tanker og følelser rundt det å være menneske i dag. Tribus er et arbeid med slike kvaliteter.

Se også www.goransson.no

Dyrskun 2016, linforeningen er med

DYRSKU´N I SELJORD 150 ÅR

2014 Sveinung skaper interesseDet er blitt en tradisjon at Norges Linforening deltar på Dyrsku´n i Seljord. Dette gir oss en flott mulighet til å formidle kunnskapen og gleden ved lin til et stort publikum. Ca 90 000 mennesker er innom Dyrsku´n i løpet av de tre dagene arrangementet varer!

Linforeningen har stand på Sterke Nils-tunet – et område hvor det er samlet gamle, tradisjonelle håndverk. Vi viser beredning av lin og linprodukter. Noen medlemmer har også linprodukter til salgs. Vask og stell av lin er i fokus og vi selger såpespon til linvasken.

Sett av dagene 9. – 11. september og bli med oss. Du kan delta én eller flere dager etter ønske.

Meld fra til annesofiebronn@gmail.com

Alle kan bidra med noe – ikke mange av oss er eksperter!

Årsmøte for Norges Linforening 2016 – Molde 16.-17. april

Hanne hekler lin i hagen

Årsmøte for Norges Linforening 2016 vil bli holdt i Molde 16.-17. april velkommen til begge dagene for alle medlemmer.

Det vil bli holdt åpnet marked lørdag formiddag for alle interesserte. Ta med venner og familie.

Her vil dere få se linberedning (bråke, skake og hekle), spinne lin og forskjellige linprodukter, både oljelin og fiberlin.

Detaljert program kommer seinere, følg med. Abonner på nyheter fra sidene til linforeningen.

Spinne lin på hjemmelaget stryhode

Fjordårets juletre kan brukes til ved og toppen kan det lages stryhode av.Stryhode 1

Velg et tre som har flest mulig greiner under toppen. De bør peke oppover.

Sag av toppen, ta av bark tørk og tørk toppen. Når toppen er tørr, klipp av greinene så de er omtrent like lange og puss stryhode. Hvordan en fester stryhode til rokken eller til noe ved siden, er avhengig hvordan den skal brukes. Jeg har en mulighet for å feste den til rokken ved en skrue.

Stryet legges på stryhodet, en trekker ned de korte linstråene, fukter fingrene og spinner i vei.

Mer om stry, les under LIN -> BEREDNING

Det er morro å spinne lin.

Stryhode med stry

Stry

Lag ditt eget papir

Kurs i papirlaging 13 og 14 februar 2016!

Målsettingen med kurset er å få generell kunnskap om fiber og hvordan papir lages. Vi vil gjennom praksis få erfaring med prosessen fra fiber til papir.
I løpet av kurset får hver deltager laget papir i forskjellige utførelser og kvaliteter.

KursinnholdDisplaying verksted3.jpg

• Introdkusjon av div papirkvaliter.
    Vi ser på papir laget av bomull, lin, strå, bark, sopp, gress etc.
  • Tilberedning av papirmasse i bomull og resirkulert materale.
  • Koking og banking av barkfiber.
  • Arkforming, liming, relieff, preging, tredimensjonal form med linfiber.
  • Litteraturliste og utstyrsliste.

Pris: kr. 1900 inkl. materaler, te og kaffe. Kursavgift må være betalt innen kursstart. Bindene påmelding kontakt:  gabriella@goransson.no

Kontonummer: 6035.12.02958

Sted: Fjellgt. 13, 0566 OSLO. Fjellgata ligger på Rodeløkka mellom Carl Berner og Grünerløkka.

Varighet: Lørdag fra kl  10.00 til kl 17.00
Søndag fra kl 10.00 til kl 17.00

Artikkel om å lage papir: http://www.goransson.no/files/sirkel_papir.pdf
Deltakerantall: Min. 6 stk.

Hjemmesidene til Gabriella: www.goransson.no