Melposer av lin

Melpose av lin

Lin er antibakteriell og motstandsdyktig mot innsekter. Det er lurt å oppbevare mel i poser av lin.

Dersom du har mange melposer, så så sy en større sekk av linstoff og plasser alt melet der.

Det samme gjelder naturligvis også tørkede erter, bønner og linser.

Stor linpose til mel

Les mer om bruk av lin på hjemmesidene til Norges Linforening.

Lin sengetøy, topp kvalitet fra Klassbols linveveri

Vi har tidligere skrevet om hvor deilig det er å sove i lin sengetøy. Vi har fått mange positive Rutantilbakemeldinger. Blant annet har vi et medlem på Romerike som selger linprodukter fra Klassbols, deriblant vakkert lin sengetøy.

Lars Arne Rørtveit bor på Hofseth Søndre, som er en gård på Øvre Romerike. Gården er fra middelalderen med hovedbygning og kårbolig fra 1800-tallet. Gården ligger mellom Eidsvoll i nord og Vormsund i syd.

Foruten salg av linprodukter fra butikk og netthandel, driver de med selvplukk av økologiske bringebær, salg av brød stekt i vedfyrt steinovn og salg av et stort utvalg av liljer.

De selger lin sengetøy i diverse stilarter. Randen er utsøkt tykk og deilig, som ble opprinnelig laget spesielt for en arabisk sultan – så da kan man jo drømme seg vekk. Rutan er for den som vil ha litt mer farger og Jungfrun er en billigere variant. Jungrun leveres også som laken 180 x 280 cm.  Dynetrekk kan bestilles, men er ikke lagervare. I tillegg er det også sengetepper og pyntepute i mønsteret Memory i utvalget. Alle putevar er 50 x 60 cm, noe som er standard i Sverige. De løser det ved å bruke litt finere dunputer, så det er likevel akseptabelt med plass i putevaret.

Sjekk mer om lin produktene de selger på http://www.hofseth-gard.no/

Tekstil kurs 1 og 2, Vestnorsk kulturakademi

Bunadskjorte

Tekstilkultur 1, med oppstart 21.januar. På tekstilstudiet er det nokre få plassar att, og fristen er forlenga til 15. januar. Søk så raskt som mogeleg dersom du vil vere sikra plass!

Målet er å gje ei utdanning i tekstilfag på høgskulenivå. Studiet gjev ei oversikt over det omfattande tekstilfaget ved å ta for seg grunnleggjande og sentrale felt samt meir spesifikke område, og set tekstilfaget inn i ein stor kulturell samanheng. Studiet omhandlar både tekstilar til klede, innreiing og anna bruk. Ein vil få innføring i ulike tekstile materialar, teknikkar og samanhengen mellom materialval, teknikk, etterbehandling og bruksfelt. I tilllegg vert det førelese i den kulturhistoriske utviklinga i faget.

OPPBYGGING AV STUDIET

Mesteparten av undervisninga skjer i Vestnorsk kulturakademi sine lokalar på Tvildemoen på Voss.

Les mer: http://www.kulturakademi.no/

Lin sengetøy

Lin er ekstra deilig å ligge i om sommeren når det er varmt, eller ja, hele året for de som svetter om natten. Lin kan trekke til seg opp til 20% fuktighet uten at du kjenner fukten.

Ikea Slependen har fått inn lekkert sengetøy i lin. Det er vanligvis vanskelig å få tak i.

De hadde til dobbeltdyne med to putevar eller enkeltdyne med 1 putevar.

De hadde ikke laken i lin, men ofte har de rimelig lin metervare.

Husflidstur til Nord-Irland

Lin håndklærLinforeningens årlige tur går til Nord-Irland. Her skal vi se mye spennende. Vi har naturligvis lagt vekt på lin, men her er det mye annet av tradisjonel husflid med høy kvalitet:

Thomas Ferguson Linen Factory, Irish Linen Center, Ulster Folk Museum, Museum at the Mill (linberedning av en entusiastisk gruppe), pilfletting, «linlandsbyen» Upperlands, Aran strikketradisjon, veving av de berønmte tweedstoffene, Ardara Heritage Center som er museum for ull og tweed og til sist et veveri som er spesialisert på mangefarget garn til strikking,

27.4.2014 til 2.5.2014 fra Gardermoen

For påmelding, se Lin-Nytt 2013 nr 4, eller ring Anne Holth Larsen tlf 90030589

Marked, de vakreste tekstiler

Kantha-Quilt-StackThe Selvedge Winter Fair at Chelsea Old Town Hall,Kings Road,London, SW3 5EE .

29-30 November. Enjoy beautiful textiles and fine crafts – we aim to make the task of shopping for gifts a truly pleasurable experience with a tempting range of textiles in a friendly, festive atmosphere.

With over 100 stands – a carefully curated mix of antique textiles, talented designer makers and vintage haberdashery – there is no better opportunity to buy special, handcrafted textiles and enjoy meeting and talking to the talented people that create them.

Les mer, http://www.selvedge.org/events/fairs/about/

Rollo inspirert teppe på utstilling

Rollo inspirert teppeVårt medlem Signe Nordenborg gjør oss oppmerksom på Rollo teppet.

Det 22 m lange Rollo-teppet, nybrodert på lin, viser 30 scener fra Rollo (Gange-Rolf )liv. Teppet er laget i anledning 1100-årsjubileet for etableringen av det normanniske hertugdømme i 911.

Se Cato Guhnfeldt artikkel i Aftenposten søndag 4. september 2011.

Teppet utstilles på Sunnmøre museum i Ålesund fra 23.-25. september, kommer til Kunsthøgskolen på Grünerløkka i Oslo fra 29. september-2. oktober. Deretter skal det utstilles i vikingmuseet i Roskilde.

Kanskje noen får anledning til å se teppet?

Plissering på slovakiske folkedrakter

Plisserte draktskjorter fra BratislavaAv: Kathrine H. Bringsdal
Redigert: Hjørdis Prestkvern

Plisserte skjorter og stakker er ikke særnorsk, viser en utstilling i Bratislava av norske bunader sammen med folkedrakter og moteklær fra Slovakia.

Les mer om utstillingen og se bilder av draktene fra Bratislava!

Spinnekurs i lin med noko attåt 15. og 16. oktober

Anne Holen holder kurs i spinning av lin.

Hun har arbeidet med lin siden 1986. I alle år har hun dyrket, bearbeidet, spunnet og vevd lin. Hun er en av de som startet Norges Linforening og har holdt mange orienteringer og kurs om lin.

Hun vil orientere om lin og spinning fra forskjellige vinkler:

• spinneutstyrAnne Holen spinner på Veltsetra
  • beredning av lin
  • hvordan legge lin på rokkehoder
  • spinning på forskjellige rokkehoder og av forskjellige kvaliteter

Så er vi igang og spinner vil Anne hjelpe oss. Her er det trening som gjelder.

Mens vi trener vil Anne:

• orientere om linsorter og dyrking
  • vise eksempler på hjemmespunnet lin
  • tvinning

Vi tar med oss rokkene. Anne tar med seg rokkehoder til de som ikke har.

Anne tar med seg lin vi skal spinne og du tar med deg hjem det du spinner.

Sted: Wøyen gård i Bærum. Huset til Bærum Husflidsforening

Tid: Utsettes til høsten da det var mange som ikke kunne i pinsa. Vi kombinerer det antagelig med beredningskurs

Pris: kr 975,- eller kr 875,- for medlemmer i Norges Linforening eller Bærums Husflidsforening. Medlemmer i Bærum Husflidslag har fortrinnsrett da kurset sponses av foreningen.

Påmelding ved å betale inn til Norges Linforening med kontonr. 1503.10.55900. Husk og skriv hvilket kurs du melder deg på.

Påmeldingsfrist 1. september 2011.

Spørsmål kan stilles Hanne Gjendem eller tlf 974 60 304.

Maks 5 deltagere.

Tradisjonelle motiver brodert på lin i Telemark

Telemark Tradisjonelle motiverNorges Linforening var på besøk på Evju Bygdetun 7. april 2011. Her møtes 8-12 dyktige damer hver onsdag for å brodere tradisjonelle motiver på forskjellige slags lin duker og plagg. De har undersøkt på museer, i bøker og på garder etter gamle motiver som ble brukt i høytider på 17-1800 tallet.

• Det var lik-kross, 2 løpere som ble lagt på kryss oppå kista og hvor motivene beskyttet mot onde ånder
  • Det var høg-sete brudeduk med fruktbarhetssymboler og firefletting
  • Det var hatteklee, turklaklut, huplagg og mye annet

Motivene kunne være beskyttende mot onde makter eller fruktbarhetsfremmende alt etter hvilken funksjon de ble brukt i.

Les mer om broderier på lin i Telemark!