• Ingen hendelser.

Vask og stell av lin bunadskjorte

Bunadskjorte

Vask alltid bunadsskjorta etter bruk, før du legger den bort. Vask med såpespon, kan kjøpes fra linforeningen, kontakt: kathrine.bringsdal@outlook.com

Bløtlegging

Når du har brukt skjorta, legges den i kaldt vann i 24 timer. Det gjør at fibrene åpner seg og svette og lignende trekkes ut i vannet.

Hvis skjorta er gul, vil også det trekke ut.

Det hender at vannet blir helt gult, og da må en bytte vann. Skjorta vil nå være lettere å vaske.
Er det fremdeles flekker på skjorta som du ikke vet hva er, dryss såpespon på (mens skjorta
er våt), og pump på flekken med en natursvamp. Gjør det samme med kragen, hvis den er gul i bretten.

Det er viktig at en ikke gnir!

Skjorter med kulørt broderi må ikke legges i vann.

Les mer om Vask og stell av lin bunadskjorte

Dyrskun 2016, linforeningen er med

DYRSKU´N I SELJORD 150 ÅR

2014 Sveinung skaper interesseDet er blitt en tradisjon at Norges Linforening deltar på Dyrsku´n i Seljord. Dette gir oss en flott mulighet til å formidle kunnskapen og gleden ved lin til et stort publikum. Ca 90 000 mennesker er innom Dyrsku´n i løpet av de tre dagene arrangementet varer!

Linforeningen har stand på Sterke Nils-tunet – et område hvor det er samlet gamle, tradisjonelle håndverk. Vi viser beredning av lin og linprodukter. Noen medlemmer har også linprodukter til salgs. Vask og stell av lin er i fokus og vi selger såpespon til linvasken.

Sett av dagene 9. – 11. september og bli med oss. Du kan delta én eller flere dager etter ønske.

Meld fra til annesofiebronn@gmail.com

Alle kan bidra med noe – ikke mange av oss er eksperter!

Nå skal lin bunadskjorte vaskes og stelles

019Bunadskjorta skal vaskes med såpespon og strekkes og glattes, ikke strykes. Kjøp såpespon av linforeningen ved å gå inn på KONTAKT OSS og send melding, eller send epost direkte til: anne.holth.larsen@gmail.com

Liten pose koster kr. 50,- og stor kr. 100,-.

Du får forklaringer med på kjøpet, hvordan du steller de forskjellige linproduktene. Les mer om vask av bunadskjorte under -> LIN -> VASK OG STELL

Linkafe på Landbruksmuseet på Gjermundnes

Hanne bråker lin

Norges Linforening ved Hanne Gjendem besøker Vestnes Husflidsforening 14.september 2015, kl 1900 – 2130 på Landbruksmuseet, Gjermundnes.

Medlemmer og interesserte er hjertelig velkomne. Ta med lintøy eller redskaper til å bearbeide lin. Etter foredraget vil Hanne se på og vurdere gammelt og nytt lintøy.  Så her kan du få informasjon om lin du har.

Hanne vil vise dyrking og bearbeiding av lin – fra strå til tråd.
Hun vil også vise vask og stell av lin og selge linsåpe.
Det ble dyrket mye lin i Romsdal helt opp til siste verdenskrig. Hanne har eksempel på lin fra mellomkrigstida fra Isfjorden.

Norges Linforening på Utstein Kloster

Linåker

Lørdag 30. mai kl 11 – 15 skal Norges Linforening delta på Rogaland Husflidslags markedsdag på Utstein Kloster.  I den vakre borggården skal Linforeningen vise beredning av lin.

Vask og stell av lin. Såpespon og linfrø kan kjøpes m.m.

Vask og stell av lin bunadskjorte

Bunadskjorte

1. Flekkfjerning
2. Bløtlegging
3. Vask
4. Tørking
5. Bruka av skjorta etter oppbevaring

Klippet ut etter tilgang fra Kathrine H. Bringsdal, Husflidskonsulent i Vest-Agder

Les mer om Vask og stell av lin bunadskjorte

Vask av lin bunadsskjorte

021Det er snart 17. mai, så vi klipper ut deler fra et innlegg i siste Lin-Nytt 2013, nr.2.

Generell vask av lin, forkortet innlegg

Bruk såpespon (fås kjøpt fra linforeningen) når du vasker lin. Såpespon er en vegetabilsk såpe basert på palmekjerneolje. Det er et allsidig miljøvennlig produkt til vask av lin, ull, andre tekstiler og lær samt overflatebehandling av ubehandlet treverk. Såpespon gir lin næring og impregnerer så den ikke krøller så mye. Vask ikke lin med syntetisk vaskemiddel med optisk blekemiddel eller for høy varme. Da kan det skje en kjemisk prosess som ødelegger linfiberen. Den vil da oppføre seg som bomull og stoffet kan bli loddent.

Ca 20 g (ca 0,05 l) såpespon piskes og brukes til 5 l vann. Det er best å vaske lin for hånd. Flekker gnis inn med gallesåpe (fås kjøpt hos Clas Ohlsson + på nettet).    Skyll godt flere ganger og bruk mye vann. En kan ta skylleprosessen i maskin på finvask med høy vannføring. Lin slites ved mekanisk påkjenning og bør ikke sentrifugeres, tørketromles eller vris.

Bunadskjorta

Legg den i kaldt vann natten over etter bruk og vask på samme måte som ovenfor med 1 spiseskje såpespon. Istedenfor tørking, dynking og stryking, henger du den på en kleshenger. Du strekker skjorten i fasong flere ganger mens den tørker. Dersom du har en småfibret natursvamp, kan du legge skjorta flatt når den er gjennomvåt og trekke væten opp med svampen samtidig som du flater stoffet.

Linfibrene i skjorta blir ikke så flate som ved stryking, men den vil ikke krølle så mye og skjorta blir ikke så fort gul.

Medlemmer kan skrive epost til: hanne@hanne-gjendem.no, og få tilsendt full beskrivelse av Vask og stell av lin.

Kunst og håndverksmessa, Bærum Verk, vi deltar

Blå linåkerNorges Linforening vil delta på messa og demonstrere » FRA STRÅ TIL FERDIG TEKSTIL».

Vi vil vise fiberlin, der vi vil bråke, skake, hekle og spinne hvordan en får laget garn til veving, knipling, strikking osv. Vi vil også stille ut endel ferdige lin produkter.

Mange pleier å være interessert i hvordan lin skal vaskes og stelles.

Ved siden av å demonstrere, vil vi selge spinneklar lin, såpespon til vask og linfrø til å dyrke fram lin selv.

011Hanne bråker 1Spinnelin022

Invitasjon til: Å veve sin historie

Klassbols logo8. og 9. juni får vi på Hofseth Søndre besøk av Dick Johansson fra Klässbols Linneväveri i Värmland. I den anledning rydder vi 2 etasjer i stabburet. Der skal Klässbols Linneväveri vise frem mange eksempler fra sin produksjon og historie. Vi gleder oss til at utsøkte, vevde  tekstiler fra vårt naboland skal pryde de vakre tømmerveggene.

Dick Johansson er 3. generasjon i familien som har utviklet veveriet i snart 100 år. Han er utdannet vever, og han har vært med på denne fantastiske reisen hvor veveriet i Klässbol har fått en så fremtredende plass blant skandinaviske tekstilprodusenter. Vi kan nevne produkter som Nobelduken, Kungaduken, tekstilseriene Norrland og Värmland, o.s.v.

Sverige KläsbollI sitt foredrag vil Dick Johansson fortelle fra historien, han vil snakke om handveving og vi skal også få en god innføring i hvordan vi skal ta vare på og stelle våre tekstiler i lin.

Klässbols Linneväveri stiller ut både nye produkter samt eksempler fra høydepunktene i veveriets historie i stabburet.

Det blir også  utsalg med et godt utvalg av veveriets produkter

Servering; det blir anledning til å kjøpe kaffe/te og kaker, samt varm suppe.

Hofseth Søndre er en gammel gård langs bygdeveien på vestsiden av elven Vorma. Ca 12 km nord for Vormsund mot Eidsvoll. Vi dyrker korn og vi baker brød som stekes i vedfyrt steinovn. Vi har selvplukk av usprøytede bringebær, og vi har et stort utvalg av liljer for salg i potter. Gården har eget linutsalg.

Adresse: Hof s e t h S ø n d r e , Ve s t s i d eve g e n 1 3 6 2, 2 1 6 2 B r å r u d. Mo b i l 4 0 0 3 4 4 8 0 / 9 1 8 2 9 9 3 6

LINjentene besøker Holmestrand Husflidslag

SåpesponLINjentene i Våle besøker vevkurset til Holmestrand Husflidslag i dag 14. mars for å fortelle om vask og stell av lin.

Dette er et veldig viktig tema. Lin kan bli ødelagt dersom en ikke vasker og steller det riktig.