Rokkeringen lin legges på linhodet

Spinnetreff med ”Rokkeringen” i Drammen

Rokkeringen lin legges på linhodetI Drammen har det allerede vært enda et spinnetreff siden vi startet opp 2. februar. Det har hittil vært med 12 deltagere og vi har plass til flere.

Vi møtes med rokker, håndteiner, ull, lin og annet som kan spinnes til garn. Ferdighetene er på ulike nivå, men vi lærer av hverandre. Det vi har felles, er at vi syns det er moro å spinne!

Hittil har

–          noen funnet ut hvor genialt det er å karde ull på kardemaskin.

Rokkeringen ulike håndteiner–          vi fått demonstrert håndteiner i alle varianter, i ulike former, størrelser og vekt, med fugler,  aromaduft og andre utsmykninger.

–          vi fått demonstrert hvordan man legger langlin på linhodet.

Det har vært stort engasjement, mye inspirasjon og veldig hyggelig!

Datoer for spinnetreffene utover våren er:

torsdag 14.mars kl 18-21

torsdag 11.april kl 18-21

lørdag 25.mai kl 10-15

Sted: Loftet, Børresen skole, Hauges gt 100, Drammen.

Det var 12 stykker som møtte opp på spinnegruppa etter meldingen nedenfor.

Vi er tre spinne-entusiaster som starter opp en spinnegruppe i Drammen lørdag 2. februar 2013. Bakgrunnen til dette er at vi dels har lært å spinne lin hos Linjentene i Våle, Vestfold, dels har lært å spinne ull på annet hold. Vi har blitt sittende å spinne hver for oss og ønsker nå å samle andre i nærområdet som også er interesserte i spinning av garn.Spinnelin

Fra styret i Drammen & Opland Husflidsforening har vi møtt stor velvilje og de har latt oss bruke lokalene til foreningen. Lørdag 2. februar kl 10 – 15 blir vårt første treff, på Loftet, Børresen skole. Sammen vil vi blant annet finne ut hvilket innhold treffene skal ha, hvor ofte vi skal møtes, i tillegg til at vi skal spinne lin og ull. Det vil bli muligheter til å kjøpe linstry, langlin og ull.

I utgangspunktet skal vi lære ulike spinneteknikker av hverandre, men kan også leie inn eksterne lærere hvis vi ønsker det. De som kan spinne litt fra før, vil ha best utbytte av å delta.

Har du lyst til å bli med?

Da kan du ta kontakt med Torild Forslund Andersen, mail: tofoan@yahoo.no eller tlf. 920 65 885.

Elisabeth Riiber, Hjørdis Prestkvern og Torild Forslund Andersen

,