Bunadskjorte i lin - mansjett

Vask av lin bunadsskjorte

021Det er snart 17. mai, så vi klipper ut deler fra et innlegg i siste Lin-Nytt 2013, nr.2.

Generell vask av lin, forkortet innlegg

Bruk såpespon (fås kjøpt fra linforeningen) når du vasker lin. Såpespon er en vegetabilsk såpe basert på palmekjerneolje. Det er et allsidig miljøvennlig produkt til vask av lin, ull, andre tekstiler og lær samt overflatebehandling av ubehandlet treverk. Såpespon gir lin næring og impregnerer så den ikke krøller så mye. Vask ikke lin med syntetisk vaskemiddel med optisk blekemiddel eller for høy varme. Da kan det skje en kjemisk prosess som ødelegger linfiberen. Den vil da oppføre seg som bomull og stoffet kan bli loddent.

Ca 20 g (ca 0,05 l) såpespon piskes og brukes til 5 l vann. Det er best å vaske lin for hånd. Flekker gnis inn med gallesåpe (fås kjøpt hos Clas Ohlsson + på nettet).    Skyll godt flere ganger og bruk mye vann. En kan ta skylleprosessen i maskin på finvask med høy vannføring. Lin slites ved mekanisk påkjenning og bør ikke sentrifugeres, tørketromles eller vris.

Bunadskjorta

Legg den i kaldt vann natten over etter bruk og vask på samme måte som ovenfor med 1 spiseskje såpespon. Istedenfor tørking, dynking og stryking, henger du den på en kleshenger. Du strekker skjorten i fasong flere ganger mens den tørker. Dersom du har en småfibret natursvamp, kan du legge skjorta flatt når den er gjennomvåt og trekke væten opp med svampen samtidig som du flater stoffet.

Linfibrene i skjorta blir ikke så flate som ved stryking, men den vil ikke krølle så mye og skjorta blir ikke så fort gul.

Medlemmer kan skrive epost til: hanne@hanne-gjendem.no, og få tilsendt full beskrivelse av Vask og stell av lin.