Bokser med sopp til farging

Kurs i beising og soppfarging av lingarn

Bokser med sopp til farging

Helgen 1. – 3. april 2016.

Forum For Soppfargere arrangerer kurs på Wøyen gård i Bærum. Noter deg datoen og meld deg på allerede nå til a.e.torkelsen@nhm.uio.no eller mobil 924 24 116.

Kurspris kr. 750 (1000 kr for ikkemedlemmer av Norges sopp-og nyttevekstforbund eller Bærum husflidsforening).

Flere opplysninger om kurset, oppmøte, etc. blir lagt ut på hjemmesiden senere. Les mer om foreningen på http://www.soppognyttevekster.no

I Våle ble det farget med rødskivekanelslørsopp og gulrandkjuke som begge ga gode resultater, men Rødskivekanelslørsopp (Cortinarius semisanguineus)det er mange flere fargesopper som må prøves ut. Proteinfibre og vegetabilske fibre tar ulikt til seg pigmentene i sopp. Vi har lang og god erfaring med de ulike fargesoppene på ull og nå er nysgjerrigheten stor – hvordan vil resultatene bli på lin? Vegetabilske fibre må vaskes med spesialsåpe og beises med andre beisemidler enn proteinfibre. Dette er også en del av kursopplegget.

Publisert

i