NLF på besøk på Hørvævsmuseet på Krengerup 2011

Danmarkstur med årsmøte 2011

Norges Linforening er en landsdekkende forening og har årsmøtet som den eneste felles samlingen i løpet av året. Denne gangen satte vi oss stevne i Vejle i Danmark 24.- 27. mars. 26 medlemmer deltok, de fleste var fra Vestlandet og Østlandet.

I tillegg til foreningssaker, besøkte vi Fyn med Hörvævsmuseet på Krengerup og Håndarbeidsmessen » – i tråd med tiden” i Middelfart.

Hörvævsmuseet på Krengerup er bygd opp rundt tidligere Tommerup væveri, hvor direktøren Kurt Reindel ga sine Jaquard-vever og utstyr til museet. Ved hjelp av midler fra ulike fond, ble museet opprettet i 1993-1995 og drives av frivillige. De fleste er pensjonister som bruker mye av sin tid til å demonstrere og presentere lin- og veveprosessene. I tillegg viser museet manuell dyrking og beredning av lin og håndvever.

Demonstrasjon av hullkortmaskin
Strikkete godsaker

Bent viste oss rundt i veveriet. Han holdt et engasjerende og levende foredrag om dyrke- og beredningsprosessene og om hvordan vevene og hullkortene fungerte. Jaquardvevene er fortsatt i bruk og gamle vevmønstre dukker fram i linløpere, brikkerog duker. Dette blir solgt i museumsbutikken til en rimelig pris. I tillegg selges det gamle linduker, brikker og annet fra ”Oldemors lintøyskap”. Museet anbefales!

Håndarbeidsmessen ”- i tråd med tiden” bugnet av tråd og garn. Strikking, kniplinger, nupereller, toving, perler og quilting var godt representert. Lørdag formiddag ble satt av til å gå rundt og se og kjøpe. Naturfiber var det rikelig av og blant annet kunne vi kjenne på ulike garn av saueull, alpakka, lin, bomull, silke, banan, bambus, moskus, angora, nesle og hestetagl.

Bæreposer ble fylt opp med utstyr som skal foredles videre og vi forlot messen med hodet overfylt med inntrykk og ny inspirasjon.

Årsmøtet gikk greit med valg av nye styremedlemmer. Etter at årsmøtesakene og valg var ferdig banket, fortsatte vi med strategier og planer videre. Det ble diskutert:

• kursvirksomhet
  • reiser
  • markeder
  • nye hjemmesidene
  • Lin-Nytt
  • beredningsstasjon
  • materielloversikt
  • profilering
  • plakater og utstillingsmateriell
  • linbibliotek og tegninger av lin.

De nye hjemmesidene fikk mye positiv oppmerksomhet. Her er det planlagt at medlemmer skal kunne legge inn informasjon selv.

I tillegg er det skrevet en utfyllende rapport om seks prosjektforslag:

1. En linkonferanse
  2. et lin informasjonssenter
  3. prøveproduksjon av nye linsorter
  4. opplæring på forskjellige nivå
  5. et linmuseum
  6. forskning på kvalitet fra prøveproduksjonen.

Det var satt av god tid til diskusjoner og engasjementet fra medlemmene var stort og innspillene mange og gode. Det ble besluttet å fokusere på en bredt anlagt linkonferanse nå i første omgang.

Publisert

i