Kurs i plantefarging med indigo og vaid, blåfarging

Indigo

Naturfargegruppa i Norges Linforening inviterer til kurs i blåfarging ved bruk av indigo og vaid. Bjørg Kristiansen White vil lede indigo farging og Inger Harridsleff vil lede vaid farging. De har lang erfaring i begge metodene og er medlemmer av Naturfargegruppa i Norges Linforening.

Vi planlegger å farge garn av lin, ull, og tekstil av lin.
Sted: Wøyen Husflidshus, Gamle Lommedalsvei 37, Vøyenenga
Tid: 8. august kl 1600 til 10. august 2014. Slutt ca kl 15- 1600

Pris: kr 2.500 for medlemmer, kr 2.700 for ikke-medlemmer

Prisen inkluderer: Alt materiale til farging og garn/stoff

Middag fredag og lørdag og lunsj lørdag og søndag

Vaid

For de som må overnatte, kan det bestilles rom på Emmas Gjestehus, som er i nærheten.
Bestill tlf. 67 13 06 59. Rom her koster ca kr 600 pr natt for enkeltrom inkl forkost.

Påmelding til Hanne Gjendem, epost hanne@hanne-gjendem.no innen 15.juli 2014

Les mer om Kurs i plantefarging med indigo og vaid, blåfarging

Farge lin med vaid, blåfarging

·           Vaid på glassNaturfargegruppa har dyrket vaid og hatt et møte hvor Inger Harridsleff hjalp oss under fargingen av både lingarn og linstoff. Inger har god erfaring i å dyrke vaid.

Oppskrift:

Juli/august, vaid plantene er ferdig høstet, vasket og klare til å kuttes. Blad og stilker kan brukes.

·         Vaid plantene hakkes i smått og stappes på tette glass til helt fulle. Kokende vann fylles på til det renner over. Lokk settes på. Blandingen trekkes 1 time

·         Vaid piskesEtter 1 time vil vannet forandre seg til mørk rødbrunt. Sil vekk bladmassen gjennom et klede og sørg for at alt plantemateriale blir borte

·         Nå må blandingen gjøres basisk ved å tilsette ammoniakk til pH 9

·         Visp så luft i blandingen. Det skal piskes surstoff inn i væsken. Pisk 10-15 minutter og observer at væsken mørkner og at det dannes blå partikler på toppen. Skummet fjernes etter hvert og helles i en kjele

·         Vaid resultatDen oksiderte blandingen inneholder nå indigotin i små partikler og er ferdig til å renses. Helles på blanke glass eller flasker. Etter et døgn ser du tydelig bunnfall, vannet skiftes så forsiktig ut. Gjenta dette noen ganger til bunnfallet ser helt blått ut. Nå kan dette kokes ut i en teflonpanne på svak varme og indigotin blir igjen i panna. Dette kan lagres og farges som indigo.

·         Den oksyderte blandingen kan også farges mer direkte for å brukes med en gang. Da må lufta tas ut av blandingen. Blandes med skummet.

1.       3 l vann med pigment, varmes til 50 grader. Bland i amoniakk 23% til pH 9, rør så i natriumdithionit forsiktig(trekker surstoffet ut av badet), så lite surstoff som mulig i badet. La badet stå i 10 minutter før fargingen starter. Samme fremgangsmåte som indigo.

2.       eller KalsiumHydrosyd (kalk /lime)2 små ts intill pH 12 og 3 små ts fruktose.

Neste møte vil vi farge med Krapp

Blåfarging, møte

Indigo, KinaBlåfarge dag  med bruk av naturlig indigo for medlemmene i Faggruppe for Naturfarger av LIN

Sted: Hos Hanne Gjendem, K. Aubertsvei 22, Røa