Linforeningen på Dursku'n i Seljord 2011

Dyrsku’n 2011

Foto: Hjørdis Prestkvern

Dyrsku’n i Seljord er viden kjent for sitt årlige arrangement hvor mennesker fra nær og fjern kommer for å kombinere nytte og hygge.

Linforeningen her vært der tidligere, men det er noen år siden og det ble bestemt at vi ville ha en stand der i år.

Hovedhensikten vår var å drive opplysning om lin.

Utstillingen besto av linprodukter i en eller annen form. Der var fra de nydeligste kniplinger til de groveste vaskekluter. Stor rift var der for å kjøpe linhåndklær til gjærbaksten.

Når Olaug la ut om vask og stell av lin, var der få som forlot boden vår uten såpespon og svamp i posen.

Knipleputen til Målfrid var som fluepapir. Når hun satte seg ned for å kniple, strømmet både unge og eldre til. De spurte og grov, og Målfrid forklarte. At mange trodde det var nupereller, måtte dementeres.

Da Bjørg begynte med grytene sine og farget lin med blåkype, var det trangt om plassen for å se og høre.

Hele dagene foregikk der aktiviteter som tiltrakk folkemengden. Særlig eldre menn ble stående når vi tok fram reperbanen og laget snor av lingarn. Artig var det å høre når de fortalte at dette hadde de vært borti før.

Vi var velsignet med fint vær for det meste slik at det ikke var problem å berede linen på marken utenfor bodene. Mange var de som gjorde store øyne når de fikk se prosessen fra linplante til
tråden kom til på rokkene.

Hvor kommer linen fra? Går det an å dyrke lin i Norge? Spørsmålene var mange, og vi svarte etter beste evne.

Innimellom alle demonstrasjonene tok vi oss hele tiden tid til å slå av en prat om alle linens egenskaper. At linoleum er et linprodukt, var der ikke mange som hadde tenkt over. Og da vi tok på oss sydvestene som var impregnert med linolje, var drøset straks i gang om gamle dager når vi brukte oljehyre.

Hele dagene var der en strøm av lin-interesserte mennesker som ville vite mer om lin. Den som sto bak disken, leverte villig brosjyrer og fortalte om hjemmesidene våre. Selvsagt anbefalte vi at de kunne bli medlem av linforeningen. Nå spørs det hvor mange nye medlemmer vi får?

Det er ingen tvil om at dette var kjekt og nyttig. Vi stiller gjerne opp en annen gang.

Lin-hilsen fra Gro

,