Linfrø

SÅTID for lin snart

Det begynner å nærme seg våren. Flere steder i landet har vi vært lurt med sneklokker og krokus helt til et hvitt dekke har lagt seg over alt igjen.

Det spirer ute og inne. Plastbokser og melkekartonger sloss om plassen i vinduskarmene og gartneriene fylles av vårkåte amatørgartnere. I år skal det skje, i år skal vi få til det vi ikke fikk til i fjor.

Nordmenn gleder seg intenst over våren. Nå ligger alt det deilige foran oss. Dette gjelder ikke minst våre medlemmer i linforeningen.  Vi har mange erfarne medlemmer som har dyrket lin i mange år og som gir råd og vink til oss nybegynnere. Vi er så heldige at vi har fått mange nye medlemmer det siste året og vi får spørsmål om såing og videre arbeid.

I LinNytt 2012 nr 2, har Anne Holen, en av de mest kunnskapsrike i Norge i dag om lin, skrevet en utfyllende artikkel om forberedelse og såing av spinnelin og oljelin. Her deler hun med oss sine erfaringer og gir råd og vink.

Husk også at vi selger linfrø både til spinne/fiberlin og til oljelin. Dette kan kjøpes på hjemmesidene våre under MARKED. I år er det ikke lenger grunn til og ikke så lin.

Forbered jorda godt og så når heggen blomstrer.

Lykke til med SÅTID.

, ,