Telemarksbinding, kurs

Nå inviterer vi til kurs i Telemarksbinding. Dette er en teknikk som er i ferd med å forsvinne. Så meld deg på, vi tar imot maks 8 interesserte.

Kurset ble dessverre avlyst da det var får påmeldte.

Første samling:

• Lørdag og søndag 25.-26 februar kl 1100-1600
  • Torsdag 1. mars kl. 1800-2100

Andre samling:

• Lørdag og søndag 10.-11 mars kl 1100-1600
  • Torsdag 22. mars kl. 1800-2100

Kurset holdes hos Hanne Gjendem, Kristian Aubertsvei 22, Oslo (Røa)

Kurset koster for alle samlingene kr. 1.600 for medlemmer og kr. 1.800 for ikke-medlemmer, inkludert materialpakke. Medlemmer har fortrinnsrett). Dersom du bor langt vekke, kan du få ekstra hjelp i helgene og sløyfe torsdagene.

Påmelding til Hanne Gjendem, via epost hanne@hanne-gjendem.no

Gunhild Isene, fra Lørenskog Husflidslag er lærer. Hun har blir lært opp i teknikken fra en av nestorene Dagny Isene. Teknikken er gammel og iferd med å forsvinne. Det er en knyteteknikk hvor det brukes tynn, sterk tvunnet lintråd, strikkepinner og stoppenåler. Det ble laget småduker, mansjetter, halslinninger, lampeskjermer, tallerkendempere og avslutninger på linhåndklær. Teknikken er spesielt kjent fra Telemark, Valdres og Hedemark, da ofte bare benevnt som binding. Det brukes fortsatt linduker med binding nederst som henges opp til jul forran åklær. Det står skrevet at det er en forløper til kniplinger.

2 kommentarer til Telemarksbinding, kurs