Linet spirer 2013

Lin aktiviteter på forsommeren

Linet spirer 2013Årets lin begynner å dukke opp. Et fløyels teppe skinner i den vakre, grønne fargen som linet har i begynnelsen.

Jeg har en liten åker ute i hagen med fiberlin.

LinRingen i Bærum Husflidsforening har kurs for første gang i år. Vi har 4 deltagere samtidig som Ringen også dyrker. Det spirer godt på Wøyen og vi har vært der og luket og lagt over saue gjerde. Endel lin la seg i fjor under de voldsomme regnbygene.

Vi dyrker også vejde og tre sorter solrose som Naturfarge gruppa skal få til farging av lin.

Røyting av fjorårets lin 2013Noe av fjorårets lin har ligget til røyting i hagen. Den er nå tørket og beredt på Apelsvoll 19 juni – beredningsdagen vi annonserte i siste Lin-Nytt. Der var vi 5 stykker, hvorav to nye. Alle hadde med seg lin på forskjellige stadier. Elektra, som vi sådde i fjor, fikk en vakker, sølvgrå farge. Det var lett å berede den og vi fikk et meget godt resultat. Nå ligger den klar til spinning til vinteren. Vi har sådd Elektra i år også. Det skal bli spennende å se om den blir like god.

Vi hadde også dyrket Henryk i fjor. Resultatet her ble like godt. Fargen her ble lysere enn med Elektra. De vokste på samme sted og fikk lik behandling. Elektra ble lenger enn Henryk.

Publisert

i