Melpose av lin

Melposer av lin

Melpose av lin

Lin er antibakteriell og motstandsdyktig mot innsekter. Det er lurt å oppbevare mel i poser av lin.

Dersom du har mange melposer, så så sy en større sekk av linstoff og plasser alt melet der.

Det samme gjelder naturligvis også tørkede erter, bønner og linser.

Stor linpose til mel

Les mer om bruk av lin på hjemmesidene til Norges Linforening.

,

2 kommentarer til “Melposer av lin”

1. Anette Karlsen avatar
    Anette Karlsen

Jeg lurer på hvordan dette er undersøkt. Hva er det som gjør at linfiberen er antibakteriell og motstandsdyktig mot insekter? Det høres fint ut, men er det dokumentert? Er det avhenging av hva linfiberen er vasket med – eller behandlet med? Vevinga – strukturen? Kan jeg sy posene av vanlig metervare? Er nysgjerrig på dette.

1. Hanne Gjendem avatar

Hei Anette. Et forskningssenter i Poznan, Polen har forsket på dette, både antibakterielt og motstandsdyktig mot innsekt. Det er gjort flest undersøkelser med lin og antibakterielt mht til lin bandasjer og lin sengetøy for særlig langtidspasienter, mindre liggesår.
      Fra gammelt av i Norge var det også kjent at bunaden av ull fikk lett møll, men ikke bunadskjorta av lin. Hva det kommer av? Vet ikke. Men vet at ull er animalsk fiber, mens lin er bastplante. Tror ikke det kommer av behandling eller struktur. Ull er antimøllbehandlet idag, mens lin er ikke antimøll behandlet.
      Du kan kjøpe metervare, bare pass på at det er 100% lin. Jeg ville kjøpt minst mulig farget.
      Jeg prøvde ut dette for noen år siden. La en brettet stoffbit av bomull og en like stor av lin på gulvet ute i et uthus hvor det var endel insekter. Bomullet fikk masse dyr på seg, linet noen få – meget lite vitenskapelig forsøk, men litt artig å se.
      Lykke til