Oppdatert program for årsmøtehelgen 11.-12.mars 2023

Lørdag 11.mars formiddag:

10:00 Oppmøte ved Hønse-Lovisas hus ved Akerselva kl 10:00 (adresse Sandakerveien 2)

For de som bor på Anker hotell: Vi møtes 09:15 ved Anker hotell for å gå samla opp dit.

Tekstilhistorisk vandring langs Akerselva. Vi får høre om Hjula Væveri, en norsk tekstilindustribedrift ved Hjulafossen i Akerselva. Den var Norges eldste, og i en periode største, industribedrift, den var også det første maskindrevne veveriet i Norge. Vi vandrer også til Christiania Seildugsfabrik (etablert 1856, nedlagt 1960) en av sin tids store fabrikker i Kristiania, og i dag et av de best bevarte industrianlegg langs Akerselva. Fabrikken lagde seil til seilskuter, men utvidet etter hvert til fiskeutstyr, garn, tau og sekker.

Vår guide er Tone Rasch, konservator ved Teknisk museum i Oslo.

Lunsj på egen hånd eller helst med andre linentusiaster.

Lørdag 11.mars ettermiddag:

Samling innendørs på Tøyen Hovedgård. Denne gamle flotte bygning ligger mitt Botanisk hage.

14.00 – 15.30: Nesle. Det er ikke bare lin som har blitt brukt som fiberplante her i Norge. Nesle er en mangfoldig plante som vi innleder årsmøtet med å få høre mye om.

Foredrag ved Fride Kramer Riseng.

Kaffepause

16.00 – 17.30: Årsmøte

Ha gjerne med en gevinst til det lotteri som vi vil ha rett etter årsmøtet!

19.00: Årsmøtemiddag i restauranten på Hotel Anker. 360 kr/person

Søndag 12.mars formiddag:

09:00 Oppmøte i resepsjonen på Anker hotell, kort vandring til Prindsens veveri

09:15 Besøk på Prindsens veveri.

Omvisning ved Franz Petter Schmidt.

Prinds Christian Augusts Minde (Prindsen) har en historie som går over 300 år tilbake i tid. Mangelsgården ble reist i 1698 og fikk navnet sitt etter generalløytnant Johan von Mangelsen.

På 1700-hundretallet var Mangelsgården byens fineste bygg. Kong Fredrik den 5. bodde her da han avla Oslo en visitt i 1749. Bygget kom etter hvert i familien Ankers eie og ble senter for sosietetslivet i Christiania. Foruten Mangelshuset besto resten av eiendommen på den tiden av en stor barokkhage som strakk seg helt ned til Akerselva. Eiendommen ble igjen solgt i 1812. Foranledningen var at en gruppe av byens velstående borgere i 1809 opprettet en stiftelse. Denne fikk navnet Prinds Christian Augusts Minde, til ære for en dansk offiser og stattholder. På folkemunne ble anlegget kalt for Prindsen. Hensikten med stiftelsen var å etablere et arbeidshus for å hjelpe byens fattige og arbeidsløse. Dette skjedde i 1819.

20 minutters vandring til Historisk museum (eller to stopp med t-banen)

11:00 Besøk på Historisk museum, adresse Frederiks gate 2. Omvisning med tema «Lin for evigheten» ved museumslektor Martin Hager-Saltnes. Vi vil konsentrere oss om den egyptiske avdelingen og noen mumier svøpt i lintøy.

Etter omvisningen vil Martin vise hvor de spennende tekstilutstillingene i museet er, alt etter din interesse. Samisk kultur, vikingtid eller fiskeskinn?

På ettermiddagen kan den som har lyst og tid besøke den pågående utstillingen Slottets håndverk – Skapt gjennom 200 år. Den er på Dronning Sonja KunstStall, Parkveien 50. Det er kun en kort spasertur fra Historisk museum gjennom Slottsparken dit. Til denne utstillingen må man kjøpe billetter over nett. Er dere på Facebook så kan dere gå inn her og bestille:

Billetter kan kjøpes her:

VIKTIG: Påmelding til årsmøtet sendes til Dagny Jegstad. Mail: dagny@jegstad.no (tel 41606258)

Pris for årsmøtet: 800 kr

Vi har forbooket rom for linforeningen på Anker hotell

Adresse: Storgata 55, 0182 Oslo, tel: 22997500

Anker hotell ligger 800 meter fra Oslo Sentralstasjon, 11 minutter å gå derfra.

Bookingen av hotellrom står frem til 10.februar. Etter det kanselleres booking av rom vi ikke bruker.

Priser:

Enkeltrom kr 1352/natt

Dobbeltrom kr 1692/natt

Frokost er inkludert

Vi har forbooket 10 dobbelt og fem enkeltrom fredag-søndag (2 netter).

Hver person må booke og betale hotellrom og middag lørdag kveld. Når man booker så må man oppgi bestillingskoden 747189. Hotellet sender en betalingslink for hele beløpet som forhåndsbetales online innen 1 måned før ankomst.

Husk påmelding til årsmøtehelgen! Selv om du bor privat i Oslo så må du melde deg på til årsmøtet og årsmøtemiddagen på lørdagen. Påmelding til:
Dagny Jegstad
dagny@jegstad.no