• Ingen hendelser.

I tråd med lin og ull, Norsk Folkemuseum

Utstilling på Norsk Folkemuseum i vinterferien 18. – 26. februar 2017, kl 11.00 – 16.00

Hele vinterferien inviterer vi til familiedager i Friluftsmuseet. Temaet er lin og ull. Mulighet til å lære og prøve å karde ull, spinne lin, og veve bånd med lin og ulltråd.

Lin og ull i Litauen og Norge

Vi følger veien fra sau og linplante til ferdig tekstil. Utstillingen viser forskjeller og likheter mellom linet og ullen, og på forskjeller og likheter mellom norske og litauiske tradisjonelle redskaper og teknikker.

Bunadskjorte

NF.1951-0622_livstykke.jpg

Linkafe, vi snakker om lin, Måndalen, Rauma

Lin på tørk

Voll husflidslag arrangerer åpent møte for alle som er interesserte på Råkje torsdag 23 mars 2017 kl 1900.

Hanne Gjendem fra Norges Linforening vil fortelle om vask og stell av lin og hvordan lintråden blir til.

TENK Å VASKE BUNADSKJORTA OG IKKE BEHØVE Å STRYKE DEN ETTERPÅ!!!!

Hanne vil også selge såpespon som brukes til å impregnere og vaske lin.

Har du linprodukter du ønsker rettleiing om, så ta de med så vil hun se på og bedømme de.

Dersom det er noen som har beredningsutstyr – bråke, skake, hekle, så ta det med.

Utlodning og salg av mat og kaffe.

Velkommen til en lærerik og koselig kveld!

Skaker på Blakkastad

Gammel hekle

Siste mote fra vikingtiden

vikingmote Klikk på bildet!

Vikingene var glade i å pynte seg, og Oseberg tekstilgruppe viser deg hvordan man laget klær i vikingtiden. Vil du prøve et antrekk?

Vevdager i Glimåkra

Igjen er de årlige vevdagene i Glimåkra med stort og godt  program:

Skyttelbussen tar deg runt til Svenska VävstolsMuseet, Glimåkra Vävstugeförenings vävstuga, Hantverksutställning i Församlingshemmet, Glimåkra folkhögskola,  Folkets Park og Företagshotellet f.d. Glimek.

Det er foredrag, utstillinger og salg.

Torsdag kl 1400 er det auksjon på vevmuseet.huset

Les mer på www.vavmuseet.se

Spennende lindager på linmuseet på Krengerup Museum starter 15 oktober

Lyst på en liten Danmarkstur og lære mer om lin?Aftenskolde

En hel uke er det demonstrasjoner, familieverksteder, foredrag, salg og mye mer på Hørvævsmuseet (Linvevmuseet) på Krengerup, Glamsbjerg, Vest-Fyn.

15-23 oktober 2016. Det er spesielt lagt tilrette for barneaktiviteter (over 10 år).

Les mer på: http://hvm-krengerup.dk/

Meld dere på: http://www.visitassens.dk

Fiber, tråd, tau og tekstil

Kristina orienterer om lin

En kveld med demonstrasjon av ulike fiberplanter i Urtehagen i Botanisk hage.

Lin aktiviteter i Østfold, sensommer 2016

Wenche Olsen dyrker lin

Hans, Wenche og Gerd Helen viser bearbeiding av lin fra halm til tråd

På Folkenborg museum, Mysen 4. september

Kurs i å berede lin, bråke, skake og hekle

Apelsvoll, Østre Toten, 24. august fra kl 1000, da begynner beredningen som går utover dagen. Gjennomgang av hele prosessen med dyrking, røyting og beredning fra kl 1200.

Kursleder Hanne Gjendem.

Det er ikke bare å dyrke og røyte fiberlin, i tillegg må linet bearbeides for at de stive linstråene skal gi fra seg linfiberen så den kan spinnes.

Vi vil gjennomgå de forskjellige delene av prosessen og bruke maskinene til Norges Linforening for å vise beredningen. Skriftlig dyrkingsveiledning hører med til kurset.

For de som har lin å berede, koster det kr 200,-

For de som vil lære om delprosesene, koster det kr. 100,-

Meld deg på hos Hanne via epost; hanne@hanne-gjendem.no

Bråka mates

Hekling

Skaka

Tribus, en innstallasjon av linfiber

Fra Tribus av Gabriella Göransson

Billedkunstnerne i Oslo og Akershus(BOA)

Carl Martin Hansen: SWAY og

Gabriella Göransson: TRIBUS

stiller ut i Galleri BOA, Rådhusgata 19, 0158 Oslo.

Åpningstider: 11. august – 11. september 2016, torsdag – søndag, kl 12:00 – 16:00.

Vernissage er torsdag 11. august, kl 18 00.

Torgeir Rebolledo Pedersen leser egen poesi under åpningen.

Utdrag fra katalogteksten:

Fra lin til papir, fra papir til fortellinger

– tanker om installasjonen Tribus

Gabriella Göransson er en kunstner som uttrykker seg fullt og helt gjennom papir. Slik har det vært i en årrekke. Papir er hennes virkefelt, hennes pasjon. Det er selve omdreiningspunktet, det sentrum hvor alt springer ut fra. I fibrene ligger kimen til det skjøreste fragment og det røffeste objekt. I hennes hender blir stivnet papirmasse liv og bevegelse. Hun arbeider gjerne med kombinasjoner og forbindelser mellom objekter, og installerer dem enten på vegg eller på gulv.

Gabriella Göransson utforsker kontinuerlig sitt felt. Dette er også en del av drivkraften for utviklingen av Tribus, hennes siste prosjekt – en installasjon av store flak gjort av linfiber.

Tribus er annerledes. Det er som om lettheten og de ulike rytmiske forskyvningene i mange av Gabriella Göranssons tidligere installasjoner er blitt omformet til en mer jordbundet situasjon. Papirobjektene som utgjør Tribus har i seg linens varmbrune sjatteringer, fra lyst til mørkt på fargeskalaen. Her og der henger rester av lintråder fast i overflaten, som tuster av vegetasjon. Det forsterker inntrykket av jord og landskap. Hvert objekt er dessuten et oppsamlingssted for alt som skjedde underveis i prosessen – fra papirmasse til papirflak. Alle vridninger, bøyninger, spenn og folder vitner om noe mellom smerte og lyst, som om veien fram til den endelige formen eksponerer hendelsesrike, nesten eksistensielle endringer.

Tribus betyr stamme. Det er egentlig et uttrykk fra biologien, og betegner beslektede grupper av organismer. Gabriella Göranssons Tribus gir da også en opplevelse av slektskap og tilhørighet. Hver del er unik og kan oppleves for seg, men det er kanskje først og fremst i forbindelsene mellom dem, idet likhet og forskjeller blir synlige, at vi virkelig entrer installasjonen. Den åpner seg opp for oss som en metaforisk og sårbar tilstand, som om Tribus tilbyr et stemningsleie vi ikke for ofte tar i bruk. Tribus er erfaringstung og nesten brutal direkte i summen av sine rynker, revner og sår, nærmest som et speil for livet selv.
Selv når vi ser dem for første gang, er det som om vi har sett dem før. Som om de åpner opp skjøre koblinger på tvers av dimensjoner, og kommer til oss fra en nesten glemt, men felles fortid. Møtet med dem åpner samtidig opp for hva hver og en av oss bærer på av personlige minner. Slik kobler Tribus sammen både det kollektive og det individuelle.

Gabriella Göransson arbeider alltid for at tittel og prosjekt skal stå i et virksomt forhold til hverandre. For henne er det viktig at dette forholdet ikke stenger for mottakerens selvstendige fortolkningsrom. I valget av tittel gir hun arbeidet en retning, og setter opplevelsen fri. Også Tribuser drevet fram med denne tanken i bunn – at installasjonen skal være en inkluderende hendelse med en åpen ramme.

Tribus er på mange måter et tegn i tiden. Mange av oss søker kunst som gir oss et metaforisk verktøy for å kunne sortere tanker og følelser rundt det å være menneske i dag. Tribus er et arbeid med slike kvaliteter.

Se også www.goransson.no

Tekstil kurs 1 og 2, Vestnorsk kulturakademi

Bunadskjorte

Tekstilkultur 1, med oppstart 21.januar. På tekstilstudiet er det nokre få plassar att, og fristen er forlenga til 15. januar. Søk så raskt som mogeleg dersom du vil vere sikra plass!

Målet er å gje ei utdanning i tekstilfag på høgskulenivå. Studiet gjev ei oversikt over det omfattande tekstilfaget ved å ta for seg grunnleggjande og sentrale felt samt meir spesifikke område, og set tekstilfaget inn i ein stor kulturell samanheng. Studiet omhandlar både tekstilar til klede, innreiing og anna bruk. Ein vil få innføring i ulike tekstile materialar, teknikkar og samanhengen mellom materialval, teknikk, etterbehandling og bruksfelt. I tilllegg vert det førelese i den kulturhistoriske utviklinga i faget.

OPPBYGGING AV STUDIET

Mesteparten av undervisninga skjer i Vestnorsk kulturakademi sine lokalar på Tvildemoen på Voss.

Les mer: http://www.kulturakademi.no/