Lintur til Vologda, Russlands linsenter

En fantastisk uke i Russland

ved Bjørg Heie

Foto: Ruth Lindbo Kjørstad og Bjørg Heie

Hvordan beskrive inntrykkene fra Norges Linforenings tur til Moskva, Vologda og St. Petersburg 21.-28. juni 2010? Hva imponerte mest av alt vi så og opplevde? Jeg skal forsøke meg på et kort resymé.

De første opplevelsene i Moskva etter en god natts søvn på hotellet, var de fantastiske metrostasjonene i byen. Byggingen av metroen begynte i 1930-årene, og etter det har mange arkitekter stolt kunne sette sitt navn på ”sin stasjon». Utført i marmor eller annen flott stein, utsmykket og vedlikeholdt på en unik måte. Ingen tegn til søppel noen steder, til tross for de enorme folkemengdene som daglig benytter metroen.

Vi fikk se Kreml, et enormt område med praktfulle bygninger og uvurderlige kunstskatter. Her fikk vi bl.a. se samlingen av Fabergés påskeegg, kroningskjoler og kirkelige gevanter prydet med kniplinger i gull og sølv.

Men Moskva hadde mye mer. Vakrere parker fantes også.

En overraskelse fra guiden var besøket i et flott tekstilmuseum. Lukket på mandager, men åpnet for oss. Her kunne vi beskue folkedrakter og en enorm produksjon av tøyer, alt elegant oppstilt.

Besøket her gjorde at vi nesten kom for sent til nattoget til Vologda.

Vologda er hovedstaden i Vologda-regionen. Den ligger ca 40 mil nord/øst for Moskva. Byen har ca. 300 000 innbyggere.

I regionen dyrkes det lin på 39 gårdsbruk, det finnes to store linfabrikker, hvorav en er nær Vologda by, samt ni mindre anlegg for bearbeiding av lin. Den berømte kniplingsfabrikken Snezhinka ligger like ved byen.

Vologda-regionen er rik på historiske minnesmerker og holder sine historiske tradisjoner ved like. Museene i Vologda har 200 ansatte, det drives en aktiv kursvirksomhet for å videreføre den folkelige kulturen, og alle steder så vi studenter som satt og kopierte gamle mesteres verk. Det er ikke bare Moskva som har sitt Kreml.  Et slikt festningsområde finnes også i andre gamle russiske byer som Vologda.

På festningsområdet er Sophiysky-katedralen en av de mest berømte bygningene.

Hele Kremlområdet var et fantastisk museum. Gammel kunst og håndverk, men også de nyere uttrykksformene, ble vist. Vi så bl.a. hvordan kniplinger kunne benyttes i nye moteplagg.

I området besøkte vi også to klosterområder, Kirillo-Belozerskyklosteret med fantastiske ikoner og utstilling som viste linens betydning som tekstil i området, samt Ferapontov klosteret med sine unike fresker (UNESCOs verdensarvsliste).

Cherepovets er den største byen i regionen med sine ca. 310 000 innbyggere.

Her besøkte vi et gammelt herskapshus hvor det var samlet en rekke tekstiler og håndarbeider i lin. En utstilling var satt spesielt for oss, og vi fikk demonstrert gamle teknikker. I byen var det også et barnemuseum hvor man med enkle tablåer viste linens gang fra åker til tekstil. Til etterfølgelse for norske museer!

Siste museumsbesøk var på et friluftsmuseum. Her fikk vi se at det var mange likhetspunkter både interiør- og eksteriørmessig mellom boliger på norsk og russisk landsbygd.

,