Solveig Orstad Teigen med en kone håndspunnet lin

Håndspunnet lin er toppen!

Solveig Orstad Teigen med en kone håndspunnet lin

Skal du sikre deg god kvalitet på lingarnet til veving, så bruk håndspunnet garn.

— Kjøpelin har fått merkbar dårligere kvalitet. Få til kurs og motiver folk til å spinne selv!

Faglærer Solveig Orstad Teigen har vevd og veiledet i vev i 50 år, og sender ballen videre til kursarrangører. Hun er også med i Norges Husflidslags fagutvalg for vev, og er godt kjent med hva som rører seg på feltet.

— De fleste som vever tekstiler i lin, bruker fabrikkspunnet garn i renningen. Mange vevere opplever at renningen slites ofte underveis. Dette er trøblete, særlig for den uerfarne.

Veving er populært i de lokale husflidslagene. De har i alt 147 vevstuer med glade amatører. Her blir det hele tiden brukt lingarn til dekketekstiler og andre bruks- og dekorative vevnader.

— Derfor trenger vi lingarn med god kvalitet – en kvalitet som gjør at garnet kan brukes både i renning og i innslag, poengterer hun, og fortsetter:

— Hvorfor ikke snu på flisa? Bruk håndspunnet lin av lange fibre til renning og moderne fabrikkspunnet til innslag. Hvis det håndspunnede garnet ikke rekker til hele tekstilen.

Frydefullt

— Det er en fryd å veve dreiel med lingarn, enten det er med ublekt renning og blekt innslag eller i farger. Dreiel kan alle veve, som har en vevstol med åtte- og ti-skaft og trøer, frister Orstad Teigen.

Hvilke garntykkelser gjelder for renning og for innslag?

— Det avhenger av hva du skal veve, og om du er øvet. Damaskduker bør ha lik tykkelse i renning og innslag, og ideelt sett bare en-tråds-garn. Det gir den praktfulle kvaliteten. Men den blir også god med to-tråds garn i renning og en-tråds i innslag.

Spinnekurs

Mange ønsker å lære å spinne lin. Til Linforeningens kurs i Oslo 15. og 16. oktober var det flere påmeldte enn plasser.

— Vi er veldig glad for denne interessen, og arrangerer gjerne flere spinne kurs. Ta kontakt! oppfordrer Hanne Gjendem, leder i foreningen.