LinRing startet i Bærum Husflidsforening

Vi har skrevet tidligere at husflidsforeningen arvet alle redskapene og masse lin etter Ranveig Blakkestad. Dette virket veldig inspirerende på oss. Vi har startet vår egen ring for å dyrke, berede og bruke lin i forskjellige sammenhenger.

Vi har gått på dyrking- og beredningskurs hos Linjentene i Våle, vi har hatt spinnekurs hos Anne Holen og Lotte har vært i Polen og lært om plantefarging av lin.

Nå har vi fått en snill bonde til å pløye opp 200 m2 og vi har satt igang og så. Vi har sådd 20 m2 med oljelin og noen rader med fargeplanter, fargetistel. Nå blomstrer heggen så til uka skal vi så fiberlin. Vi har tenkt å dyrke økologisk. Nå bruker vi bjørkeaske og strør over der vi sår. Der vi skal så fiberlin, strekker vi sauegjerde ca 50 cm over jorda, festet til pæler med spiker. Dette for å hindre at linet legger seg dersom vi får like mye regn og blåst som i fjor. (Da så min lille linåker på Røa, Oslo ut som våt tang.)

Vi følger programmet linforeningen har laget for samarbeidet med Norges Husflidslag om «Linets år». Vi vil skrive litt om hva vi gjør fremover. Vi skriver også ned målinger på temperatur og regn. Husflidskonsulenten i Akershus, Anne Guri Gunnerød, motiverer oss fra sidelinja og tar bilder med ivrige heiarop.

2 kommentarer til LinRing startet i Bærum Husflidsforening