Nå er «Lin og ull i Litauen og Norge» åpnet på Norsk folkemuseum

Lars Olav Muren demonstrerer bråking på Norsk Folkemuseum 19.02.2017. Foto: Kristina Bjureke

Nå i uke 8 er det en temporær utstilling om lin og ull på Norsk folkemuseum på Bygdøy, Oslo. Den er et resultat av et prosjekt finansiert av EØS-midler, gitt i perioden 2009-2014, gjennom programmet for bevaringen av europeisk kulturarv og fremming av kunstnerisk mangfold. Museet har samarbeidet med landsbyene Krikstenai i Ukmerge distriktet og Gyvoliai i Mazeikiai distriktet i Litauen.

Program for årsmøtet 25. – 26. mars 2017

PROGRAM FOR ÅRSMØTE NLF 25. – 26. MARS 2017

Lørdag 25.3.:

Kl 1200: Velkommen! Lunsj i Sysselgården (dugurd: ferskt brød med pålegg)

Kl 1330: Foredrag om lin under jernalderen v/ Frida Kirkevoll

Kl 1400: Foredrag om klær i viking-tida

Kl 1530: Pause med kaffe/frukt

Kl 1600: Foredrag ”Lin på Hadeland i gamle dager” / ”Dåpstradisjoner fra middelalder til i dag” og omvisning i dåpsmuseet

Ca kl 1800: Transport til Klækken hotell                      Kl 2000: Middag på hotellet

Søndag 26.3.:

Kl 0900: Besøk hos MohairUll, idyllisk beliggende ved Einafjorden. Servering av kaffe og kake på stabburet; kort foredrag om ”Lindyrking ved Einafjorden i gamle dager”. Orientering om drift med mohairgeiter og geitene som ressurs i tilleggsnæringen og om forsøk med å dyrke og spinne/farge lin. Mulighet for å handle i gårdsbutikken, som bl.a. selger eget garn.

Kl 1100: Årsmøte i Sysselgården

Kl 1200: Minimarked/Åpen butikk i Sysselgården

Kl 1300: Lunsj (suppe). Deretter hjemreise

Priser for årsmøtearrangementene:

Sysselgården: kr 850,- pr pers; besøk hos Mohair-Ull: kr 150,- i alt kr 1000,- som innbetales til Norges Linforenings konto 1503.10.55900 ved påmelding.

Overnatting og middag på Klækken hotell: kr 1495,- (enkeltrom)/kr 1295,- (dobbeltrom). Dette gjør den enkelte selv opp med hotellet.

Adkomst:

• Tog fra Oslo S kl 0902 – dette er på Jaren stasjon kl 1015
  • Flybuss fra Gardermoen kl 0920 (Askeladdenruta) – er ved Lunner rådhus kl 0950
  • Egen eller andres bil

Det er ønskelig at dere oppgir hvordan dere kommer til Sysselgården, da det er nødvendig å organisere transport fra Jaren/Lunner og mellom de ulike stedene

Påmelding: Til Anne Holth Larsen, anne.holth.larsen@gmail.com eller Ryggveien 54,4070 Randaberg innen 8. mars.  Ønsker du enkeltrom/delt dobbeltrom/ middag eller ikke? NB! Gi også beskjed ved påmelding om evt. matallergier!

Årsmøte for Norges Linforening 25. – 26. mars 2017

Sysselgården på Hadeland

Lørdag 25. – søndag 26. mars 2017 er datoene for vårt neste årsmøte! Det blir på Sysselgården på Hadeland (se foto).

Detaljert program kommer snart i Lin Nytt nr. 1 – 2017, men husk å sett av dagene i kalenderen.

Rogalandsavdelingen skal demonstrere lin 21.januar 2017

Norges Linforening, Rogalandsavdelingen, skal på Jærsoppens årsmøte 26.1.17 på Arboretet.

Det blir orientering om Norges Linforening, demonstrering av vask og stell av lin,  salg av såpespon, spinneklar lin, linfrø, blant annet.

Naturfargegruppas barkprosjekt

vevNorges Husflidslags vevsymposium er på Maihaugen denne helgen, 22. – 23.oktober 2016. Naturfargegruppen i Norges Linforening er på plass. Deres barkprosjekt er presentert av Norsk Håntverksinstitutt. Vakker utstilling laget av Hildegunn, Berit og Vera.

Fiber, tråd, tau og tekstil

Kristina orienterer om lin

En kveld med demonstrasjon av ulike fiberplanter i Urtehagen i Botanisk hage.

Styret 2016

Dyrking av lin, fiberlin

Dyrkingsveiledning for fiberlin

Linfrø

Veldrenert moldholdig lettleire er den beste jordarten for lindyrking. Mellomleire og siltjordarter går også bra, men ren sandjord, stiv leire og myrjord anbefales ikke. Kalktilstanden må være god med pH på 6-7. Jorda bør være mest mulig ugrasfri. Det bør gå 6-8 år mellom hver gang en dyrker lin på samme sted.

Lin har små frø og skal derfor såes grunt, ikke mer enn 2-3cm dypt. Et godt såbed og tidlig såing er avgjørende for utviklingen av et tett bestand som gir mye fiber av god kvalitet.

Såmengden bør være 12-13 kg/daa (12-13 g/m2). Det gir et tett bestand med lange rette stengler uten forgreininger. Høyere planteantall gir finere kvalitet, men større fare for legde(at planten legger seg).

Små arealer til husflidsformål kan rakes flere ganger før en breisår for hånd. Etterpå molder en ned frøet med en lett raking eller harving. Det bør alltid tromles til slutt for at frøet skal få kontakt med den fuktige jorden under og spire raskt og jevnt. Er det svært tørt ved såing, kan vanning i løpet av de tre første dagene være nødvendig for å sikre god og jevn oppspiring. Ved sterk forsommertørke kan det også være aktuelt med vanning. For mye vann fører imidlertid til for rask vekst som gir svak fiber og legde.

Mest mulig ugrasfri jord er viktig da linplantene konkurrerer dårlig med ugras. Tidlig og grunn såing øker imidlertid konkurranseevnen. Ved dyrking i mindre målestokk er luking å anbefale. Luking utføres når plantene er 5 cm lange og fortsatt tåler å bli tråkket på. Det kan være nødvendig å gå over en gang senere i sesongen for å fjerne langt ugras som meldestokk o.l.

For å hindre legde, kan en spenne sauegjerde over det nysådde bedet. Gjerdet kan flyttes oppover ved å hefte det på stokker hvor det er spiker i forskjellig høyde.

Linforeningen anbefaler økologis dyrking av fiberlin. Dersom en ønsker å gjødsle, kan en for eksempel bruke aske.

HØSTING, fiberlin har vekstid på 3 måneder

Jo tidligere linet høstes, desto bedre blir fiberkvaliteten og desto mindre frøavling får en. Ønskes både fullgod frøavling og fullgod fiber bør linet høstes på gulmodningsstadiet, dvs. 30-35 dager etter fullblomstring. Stengelen har da skiftet farge fra gulgrønn til gul, bladene har falt av halvveis oppover stengelen og frøkapslene er blitt harde og gyldenbrune. Linplantene høstes ved å rykke dem opp med røttene. Dette gjøres for å få lengst mulig fiber og jevn røyting. Linet legges på bakken etter hvert som en rykker. Etterpå bindes det i bunter med ca 15cm diameter. Stengene må være parallelle og rotendene jevne. Så skal linet tørkes før en risper av frøene og legger linet til røyting.

Linforeningen har mer detaljerte beskrivelser for stadiene av prosessen: dyrke, røyte, bråke, skake, hekle og spinne.

Styret 2015

Verv Navn telefon Epost adresse
Leder Anne Holth Larsen 900 30 589 anne.holth.larsen@gmail.com
Kasserer/Medlems-register Gro Finnes Klev 480 07 839 gro.klev@lyse.net
Sekretær/Redaktør Anne Sofie Brønn 934 87 506 anne.sofie.bronn@sf-nett.no
Redaktør Maigull Appelgren 415 21 292 mamarapp@online.no
Styremedlem Marie Østråt Søndervik 971 26 021 marie.sondervik@hotmail.no
Styremedlem Kathrine Holmegård Bringsdal 416 28 189
Varamedlem 1 Maigull Appelgren 415 21 292 mamarapp@online.no
Varamedlem 2 Unni Gardsjømoen 63 98 76 20 unni.garsjomoen@blindeforbundet.no
Valgkomite Torill Lærum 480 43 869 elarum@broadpark.no
Hanne Gjendem 974 60 304 hanne@hanne-gjendem.no
Revisor Hege Brit Randsborg hera@arkivverket.no
Beredningskontakt for
maskinell beredning
Hanne Gjendem 974 60 304 hanne@hanne-gjendem.no

Bli med Linforeningen til Dyrskun 11. – 13. september

Dyrskun 2011 Minda bråker og Mette spinnerSett av dagene 11. – 13. september og bli med Linforeningen til Seljord og Dyrskun. Det er en flott opplevelse å være der med muligheten til å se denne fantastiske utstillingen. Her har vi en gylden mulighet til å nå svært mange med informasjon om linsaken! Vi demonstrerer og viser mest mulig av linbehandling og -bruk og selger våre produkter.

Dette er også en fin anledning til å bli kjent med andre i foreningen. Vi bor sammen i «Kunstlåven» sentralt i Seljord og har noen travle, men flotte dager sammen! Du kan delta hele eller deler av tiden. Her kan alle bidra med noe. Kunne du tenke deg å være med – ta kontakt!