Spennende fortsettelse på fargekurset i Vestfold

På kurset med Michel Garcia lærte deltakerne mye. Her er foto av noen spennende øyeblikk: Fornøyd kursdeltaker viser frem vakkert krappfarget stoff. Michel Garcia demonstrerer en ball av fargetistel etter at de gule fargestoffene er vasket ut.  Foto: Hildegunn Eggum

Full fart på fargekurs i Vestfold

De største bladene av vaidplanten får stå igjen. Snart kommer det til å skyte opp nye blader i midten av planten.

Dag 2 på fargekurset var de store kypene klare for utprøving Det ble mer enn prøver. Kursdeltakerne laget flotte linskjerf med med indigo.

Det er fantastiske kursdager med Michel Garcia, sier Hildegunn Eggum i Naturfargegruppen. De to første dagene var viet vaid og indigo. Vaiden var dyrket i Vestfold. Deltakerne fikk skjære av bladene i midten, men la de største bladene stå igjen. De store bladene skal stå igjen for å gi kraft til planten og fordi de inneholder minst fargestoff.

De er heldige som får være med på et slikt fargekurs!

Lin på Dyrskun

DYRSKU´N I SELJORD 2017

2014 Sveinung skaper interesseDet er blitt en tradisjon at Norges Linforening deltar på Dyrsku´n i Seljord. Dette gir oss en flott mulighet til å formidle kunnskapen og gleden ved lin til et stort publikum. Linforeningen har stand på Sterke Nils-tunet – et område hvor det er samlet gamle, tradisjonelle håndverk.

Vi viser beredning av lin og linprodukter. Noen medlemmer har også linprodukter til salgs. Vask og stell av lin er i fokus og vi selger såpespon til linvasken.

Sett av dagene 8-10 september og bli med oss dersom du er medlem.  Alle andre er hjertelig velkomne til et besøk på standen vår.

Nå er linet sådd i Oslo

Jeg har flere år på rad prøvd å så linet en dag tidligere enn året før, min egen sjekk på klimaforandringene. I år skulle jeg da, i følge dagboken, ha sådd på mandagen i denne uken. Men da kom kulden og sen fikk vi snø i Oslo. I dag ( endelig) 12.mai, kunde jeg så 8 meter med fiberlin og 6 meter med oljelin. I Botanisk hage har vi så mye spurver og duer som kom og forsynte seg med linfrøene, så jeg dekket feltet med akryl-duk.

Hvordan er det med såing andre steder i landet?

Reseda til påske

Med fargereseda og krapp. Foto: Hildegunn Eggum

Fargereseda (Reseda luteola) blir regnet som en av de beste plantene for farging av gult på lin. Planten gir en klar og sterk farge. Den kan brukes både frisk og tørket. Det er mest fargestoff i blader og blomster, men hele planten unntatt rota kan brukes.

I denne påskeløperen i gåsøye er garnet farget med reseda som er dyrket i Vestfold. Mengden av fargestoff, ulik høstetid, ulike beiser og ulik etterbehandling, har gitt mange forskjellige nyanser. Noe av garnet er en blanding av reseda og krapp.

Påskehilsen fra Naturfargegruppen!

Aktivitetsdag på Tingvatn, Hægebostad 30.04 kl. 11-17

Aktiviteter både for store og små – Alt fra spinning til livredding.

I tillegg til ulike visninger i løpet av dagen har vi foredrag:

11:30 Kathrine Bringsdal – Fra Strå til tråd

13:00 Hægebostad Sogelag- Lokale skrøner og noe sant v/ Torgeir Kvåle

14:30 Agder Vikinglag- Vikingting, levende historie

Vestagdermuseet & Hægebostad husflidslag

Salg av linfrø

Spiretest på oljelin ‘Brighton’ 2017. Foto: Kristina Bjureke

Du kan kjøpe frø av både fiberlin og oljelin fra Norges linforening.

Vi har nå satt samme pris på begge typer, så alt blir lettere:

• 250 gram – 50kr
  • 500 gram – 100kr
  • 1 kg – 150kr

Kontakt kathrine.bringsdal@outlook.com om du ønsker å kjøpe, og husk å skriv hvilken type av linfrø du ønsker. Det blir også mulighet å kjøpe linfrø på årsmøtet på Sysselgården på Hadeland 25. – 26. mars

Spiredyktighet

Jeg har testet spiredyktigheten på frøene på frøkontoret i Botanisk hage, Oslo. Det var 96% spiring på fiberlin-frøene og 100% spiring på oljelin-frøene. Ikke dårlig!

Norges linforenings tur 2017 – NB. Turen er fullbooket.

Medlemsturen går fra Gardermoen til Vilnius i Litauen 30. mai. Besøk i Vilnius, vi fortsetter deretter med buss til Panevezys og Upyte. Besøk på linveveri og linmuseum. På fredagen kommer vi frem til Riga og lørdagen blir viet besøk på markedsplassen utenfor Riga. Buss til Riga med overnatting underveis og besøk på fabrikker og linsenter m m.

Hjem fra Riga til Oslo 4 juni. Les mer om programmet i første Lin-Nytt 2017.

Til Kathrine Bringsdal innen 10.mars

kathrine.bringsdal@outlook.com eller telefon 416 28 189

Turen koster totalt  9000 kr (enkeltrom) eller 7800 kr per person i dobbeltrom.

Innbetaling av 3000kr ved påmelding til kontonummer 2801 46 32486. restsummen betales senest 1.april.

Nå er «Lin og ull i Litauen og Norge» åpnet på Norsk folkemuseum

Lars Olav Muren demonstrerer bråking på Norsk Folkemuseum 19.02.2017. Foto: Kristina Bjureke

Nå i uke 8 er det en temporær utstilling om lin og ull på Norsk folkemuseum på Bygdøy, Oslo. Den er et resultat av et prosjekt finansiert av EØS-midler, gitt i perioden 2009-2014, gjennom programmet for bevaringen av europeisk kulturarv og fremming av kunstnerisk mangfold. Museet har samarbeidet med landsbyene Krikstenai i Ukmerge distriktet og Gyvoliai i Mazeikiai distriktet i Litauen.

Program for årsmøtet 25. – 26. mars 2017

PROGRAM FOR ÅRSMØTE NLF 25. – 26. MARS 2017

Lørdag 25.3.:

Kl 1200: Velkommen! Lunsj i Sysselgården (dugurd: ferskt brød med pålegg)

Kl 1330: Foredrag om lin under jernalderen v/ Frida Kirkevoll

Kl 1400: Foredrag om klær i viking-tida

Kl 1530: Pause med kaffe/frukt

Kl 1600: Foredrag ”Lin på Hadeland i gamle dager” / ”Dåpstradisjoner fra middelalder til i dag” og omvisning i dåpsmuseet

Ca kl 1800: Transport til Klækken hotell                      Kl 2000: Middag på hotellet

Søndag 26.3.:

Kl 0900: Besøk hos MohairUll, idyllisk beliggende ved Einafjorden. Servering av kaffe og kake på stabburet; kort foredrag om ”Lindyrking ved Einafjorden i gamle dager”. Orientering om drift med mohairgeiter og geitene som ressurs i tilleggsnæringen og om forsøk med å dyrke og spinne/farge lin. Mulighet for å handle i gårdsbutikken, som bl.a. selger eget garn.

Kl 1100: Årsmøte i Sysselgården

Kl 1200: Minimarked/Åpen butikk i Sysselgården

Kl 1300: Lunsj (suppe). Deretter hjemreise

Priser for årsmøtearrangementene:

Sysselgården: kr 850,- pr pers; besøk hos Mohair-Ull: kr 150,- i alt kr 1000,- som innbetales til Norges Linforenings konto 1503.10.55900 ved påmelding.

Overnatting og middag på Klækken hotell: kr 1495,- (enkeltrom)/kr 1295,- (dobbeltrom). Dette gjør den enkelte selv opp med hotellet.

Adkomst:

• Tog fra Oslo S kl 0902 – dette er på Jaren stasjon kl 1015
  • Flybuss fra Gardermoen kl 0920 (Askeladdenruta) – er ved Lunner rådhus kl 0950
  • Egen eller andres bil

Det er ønskelig at dere oppgir hvordan dere kommer til Sysselgården, da det er nødvendig å organisere transport fra Jaren/Lunner og mellom de ulike stedene

Påmelding: Til Anne Holth Larsen, anne.holth.larsen@gmail.com eller Ryggveien 54,4070 Randaberg innen 8. mars.  Ønsker du enkeltrom/delt dobbeltrom/ middag eller ikke? NB! Gi også beskjed ved påmelding om evt. matallergier!