Bunadskjorte i lin

Vask og stell av lin bunadskjorte

Bunadskjorte

Vask alltid bunadsskjorta etter bruk, før du legger den bort. Vask med såpespon, kan kjøpes fra linforeningen, kontakt: kathrine.bringsdal@outlook.com

Bløtlegging

Når du har brukt skjorta, legges den i kaldt vann i 24 timer. Det gjør at fibrene åpner seg og svette og lignende trekkes ut i vannet.

Hvis skjorta er gul, vil også det trekke ut.

Det hender at vannet blir helt gult, og da må en bytte vann. Skjorta vil nå være lettere å vaske.
Er det fremdeles flekker på skjorta som du ikke vet hva er, dryss såpespon på (mens skjorta
er våt), og pump på flekken med en natursvamp. Gjør det samme med kragen, hvis den er gul i bretten.

Det er viktig at en ikke gnir!

Skjorter med kulørt broderi må ikke legges i vann.

Vask

Gå over bunadsskjorta før den skal vaskes, og ta av flekker.

Alle fruktflekker (saft, syltetøy, vin og ketchup) tar en av med kokende vann. Kok opp vannet og slå det gjennom flekken etter at du har satt en bolle under. Flekken blir som regel borte, men det kan bli en blå skjolde som går av i vask. Det er viktig å gjøre dette før en vasker skjorta i såpevann.

Melke- og fløteflekker legges i kaldt vann. Kaffe- og teflekker legges i kaldt vann.

Skjorta vaskes med såpespon ( fås hos Norges linforening og en del husflidsutsalg) eller Sunlight såpe.

Natursåpe gir linen ”næring”, den impregnerer og den krøller ikke så mye.

Bruk ikke syntetiske vaskemidler (spesielt ikke på lin)! Dersom vi bruker vaskemiddel med optiske blekemidler eller Klorin, vil skjorta vare kortere tid. Spesielt sammen med varmt vaskevann, vil dette være ødeleggende for linskjorter!

Vask for hånd og skyll uten å sentrifugere.

Er skjorta fortsatt gul, heng den i sola! Kulørt broderi:

Hvis en ser at broderiet blør, ha i hvit eddikessens, for å stoppe avfargingen!

Tørking

Heng skjorta på en kraftig henger, og strekk den i fasong mens den er våt. Det beste er å gå til og fra og strekke ut bretter og rynker mens den tørker. Gjør det en dag du er hjemme!

En kan legge skjorta inn i et håndkle for å ta bort vann, eller bruk natursvamp, før en henger den opp til tørking/strekking (spesielt for de med kulørt broderi).

Skjorta krøller mindre i bruk når en har vasket den med natursåpe og strekt den.

Oppbevaring

Brett skjorta fint sammen og legg den i en eske foret med et utvasket laken, eller i en tøypose.

Da er skjorta klar til bruk neste gang.

Bruk av skjorta etter oppbevaring

Dynk skjorta med kaldt vann og legg den i en plastpose en stund. Legg den kaldt i kjøleskapet før stryking, ikke i fryseren, da kan du risikere at skjorta brekker, når du tar den opp!

Dersom du ikke dynket skjorta og la den i kjøleskapet, kan du dusje kaldt vann på evt. bretter og skrukker og strekke ut.

Stryk/strekk skjorta dagen før bruk og heng den på en kleshenger, slik at den får tørke godt.

Ta alltid med en dusjeflaske når skjorte er med på reise.

Stryking sliter på skjorta og gjør at den lettere blir gul!