Leder Anne Holen

Nytt år og nytt Lin-Nytt i en koronatid som er vanskelig for alle.  Vi trodde at årsmøtet i april skulle gå fint, men også dette må utsettes. Jeg håper inderlig at det går med årsmøtet på Åker gård den 12. juni. Se mer om invitasjon, påmelding og dagsorden på neste side.

En kan lure på hvor lang tid det tar før all frivilligheten, som er så stor i Norge, skal komme tilbake i normal tilstand igjen. Mange lag og foreninger har lagt ned en del av virksomheten. Og for noen tror jeg det kan ta tid før de er i gang igjen. På Åker gård er det litt åpent, men med strenge korona-tiltak.

Frivillighetens år har fått en pengegave fra Sparebankstiftelsen DNB for at lag og foreninger kan arrangere «Vår Dag» i 2022. Planleggingen av arbeidet skal foregå i 2021. Lag og foreninger kan maks få kr. 25 000,- for arrangement den dagen. En må melde på foreningen og hvilken dag den skal holdes. Det må søkes om støtte siste halvår i år for arrangement som holdes første halvår i 2022, og det søkes første halvår i 2022 for arrangement siste halvår i 2022. Kanskje kan dette være et tiltak for å få lag og foreninger å komme i gang igjen etter koronaen. Linforeningen planlegger å arrangere «Vår Dag» i august, i forbindelse med at vi rykker linet på Åker gård.

Jeg håper det blir sådd mye lin denne våren, og at interessen for lin ikke dabber av. Det har kommet til mange nye medlemmer, også mange yngre, og det er veldig bra. Det er viktigere enn noen gang at vi nå informerer barn og unge, fordi kunnskapen om den tradisjonelle prosessen med lin begynner å bli borte. Degenereringen av all slags fiber tar av, og det begynner å bli vanskelig å få tak i lin som ikke blir bearbeidet på denne såkalte bærekraftige måten.

Interessen for spinning har økt og spinnegrupper finnes nå mange steder i verden. Og den interessen ser ut til å øke. Veving med eget dyrket og spunnet lin har også hatt et oppsving. De av oss som har vevd med eget garn en stund, synes ikke det er greit med fabrikk-laget lintråd i innslaget. Og det finnes vel ikke et lin med bedre følelse enn det som er bleket med askelut og behandlet med et oppkok i en fargesuppe som er kokt med granbar, litt jernvitrol og 3-4 never med salt. Da får en dette varige grå-fargede linet. Alette Nissen beskriver dette i sin bok om spinning av ull og lin fra 1936.

Ønsker dere alle en fin lin-vår og at vi kan få se mange av dere på årsmøtet 12. juni på Åker gård.

Anne