Hjemmedyrket lin i vaffelvev

Hjemmedyrket lin i tre vever

Hjemmedyrket lin i vaffelvev

Av Hanne Gjendem

Spinner langlin og vever for tiden av hjemmedyrket lin. Nå har jeg tre gulvvever hvor jeg bruker det hjemmelagde garnet. Artig å se hvor strukturen i stoffet endrer seg etter hvilket mønster som brukes enda lingarnet er det samme. Renningene er alle av lin 16/2.

Når en spole er full i rokken, nøster jeg garnet direkte over på spoler eller skytler for så å veve.

Hjemmedyrket lin i toskaft/lerret.

Bruker matteskyttel på vaffelvev og lerret. Vaffelveven skal bli håndklær og lerretveven skal bli skjortestoff. Her passer jeg også på å bruke lin med litt  forskjellige nyanser da det gir en fin effekt i stoffet.

Hjemmedyrket lin i damaskvev

I den tredje veven har jeg dragrustning og der vever jeg damaskputer. Garnet gir en rustikk effekt. Her bruker jeg damask skytler, de er ekstra lange og tynne pga skillet i veven.

, ,