Beising/forbehandling av lin før farging

Foto: Jorun Østvold.
Fra høyre: takrør, reseda, 2 krapp og korkje. Til venstre er det to med indigo, ubeiset.

Når vi skal farge lin med fargestoffer fra planter og insekter, må vi i de fleste tilfellene beise garn eller stoff først. Det mest vanlige er å bruke metallbeiser som alunacetat og jernacetat. I det senere har titan kommet på markedet som en ny og spennende beis. Metallbeisene blir ofte brukt i kombinasjon med tannin. I naturfargegruppa har vi prøvd ut flere framgangsmåter. For den som ikke har beiset og farget lin før, vil det enkleste være å starte med ferdigkjøpt  alunacetat. Alunacetat kan kjøpes fra firmaer som selger fargestoff og kjemikalier til plantefarging.

BEISING MED FERDIGKJØPT ALUNACETAT

1. Bra resultat:
  • Hell lunkent vann i en kjele
  • Mål opp alunacetat, 5% av tørr vekt av garn/stoff, og løs det opp i kokende vann.
  • Hell beisemiddelet i kjelen og rør rundt.
  • Legg det vaskede og fuktige garnet/stoffet i i kjelen og øk temperaturen til kun 40⁰C.

For å sikre at garn beises jevnt, dras det over kjepper de første 10 minuttene på samme måte som ved vasking.

• Holde temperaturen i 1 time og pass på at garn/stoff er i jevnlig og forsiktig bevegelse.
  • La garn/stoff kjøles 1 time eller lenger, skyll raskt i lunkent vann. Klem ut vann.
  • Garn/stoff kan nå legges i fargebadet eller tørkes.
  1. Bedre resultat:
  • Tørk og luft garn/stoff et døgn.
  • Ta vare på det første beisevannet og bruk det om igjen.
  • Legg garn/stoff i det opprinnelige beisevannet og gjenta beiseprosessen.

Det kan være lurt å beise opp en del garn for å ha det klart til fargesesongen. Spesielt for farging med krapp er det gunstig å lagre det alunacetatbeisede garnet eller stoffet en stund.

Alunacetat gir ingen underfarge og er den beisen vi bruker til klare og lyse farger.

FORBEHANDLING AV LIN SOM SKAL FARGES

Håndspunnet lin vasket i askelut

NOEN ERFARINGER FRA NATURFARGEGRUPPA 2016

Før vi kan farge lin er det viktig med en forbehandling som fjerner voks, stivelse og eventuelt appretur. Forarbeidet avhenger av om vi skal farge håndspunnet – eller maskinspunnet garn eller stoff.

VALG AV MATERIALER

Det enkleste er å starte med et maskinspunnet tvunnet lingarn.

Vår er faring er at det er vanskeligere å oppnå jevn farge på en-trådet garn. Trådene kleber seg mer sammen og hindrer fargeopptak.

Håndspunnet garn fungerer også godt, men setter andre krav til vask og eventuelt bleking.

Til lyse farger velger vi gjerne et hvitt eller bleket garn.

Det er hensiktsmessig å jobbe med garnbunter på 25g og av lik lengde. Når lingarn kommer i vann, krøller det seg raskt sammen og lager floker.

Buntene bør derfor knyttes for på 4 steder. Garnet må kunne flyte innenfor ombindingen. Det er viktig å få med trådendene i en ombinding.

Vi har farget mindre stykker av både grovt og tynt linstoff med godt resultat. Linstoff med litt åpen struktur ser ut til å ta fargen bedre enn det som er tettvevd.
VEKT AV FIBER
Såpe, beis og fargestoff beregnes ut fra det fiberen veier i tørr tilstand. Det er derfor viktig at vi starter med å veie garn eller stoff og noterer vekta.

Før vask bløtlegges garn og stoff i kaldt vann. God bløtlegging minsker risikoen for skarpe bretter i linstoffet.

forbehandlingVASK
Til forvask av maskinspunnet lin kan vi bruke Synthrapol eller en oppvasksåpe med nøytral pH. Det finnes også en spesialsåpe for vask av cellulosefibre. Disse såpene bruker vi sammen med krystallsoda. Synthrapol og spesialsåpa her egne vaskeanvisninger som følger med produktene.

I våre forsøk med oppvasksåpe har vi brukt 20% oppvasksåpe og 3% krystallsoda til 100g fiber og vasket ved 80⁰C i 1 time.

Til håndspunnet uvasket lin bør vi sette av ekstra god tid til bløtlegging. Vi legger garnet i kaldt vann og skifter vannet flere ganger til det er helt klart. Det kan ta 1-2 døgn.

Da Hilda Christensen kom ut med 4. utgave av «Lærebok i farvning med planter» i 1931, hadde hun med et kapittel om farging av lingarn. Hun skriver at ublekt lingarn som skal farges må kokes i askelut av bjørk eller annen god løvved eller med pottaske. I naturfargegruppa har vi gjort forsøk med 3% pottaske og latt ubleket håndspunnet lingarn trekke ved 80⁰C i minst to timer. Bakkerøyta lin vil da fortsatt ha en grå farge. Det kan være ok til mørke farger.

Dersom vi ønsker et lyst garn til klare farger, kan det være nødvendig å sette av noen uker til en full blekeprosess på våren. Luting med løvtreaske eller pottaske og sol, regnes for å være den mest skånsomme blekeprosessen.

For å sjekke om linfiberen er klart for farging, kan vi ta en enkel prøve ved å dryppe litt kaldt vann på garnet eller stoffet.

Dersom vannet trenger raskt inn i fiberen, er den klar.

Dersom vannet blir liggende litt oppå fiberen som dråper, må den vaskes eller lutes mer.

HVORDAN VI JOBBER

De første 10-15 minuttene drar vi garnet over to stokker for å få jevnest mulig opptak i fiberen. Resten av tiden lar vi garnet være nede i vannet, men det må holdes jevnlig i bevegelse.

NATURFARGEGRUPPA 2013 – 2016

Blanding 2Naturfargegruppa i Norges Linforening ble dannet 19. januar 2013 med bakgrunn i at linforeningen ønsket å satse på grupper med spesialinteresser innenfor ulike områder når det gjelder dyrking, beredning og bruk av lin. I første omgang meldte 8 personer fra Østfold, Vestfold, Akershus, Oslo og Hedmark sin interesse for plantefarging og trykking på lin. Noen er falt fra, andre er kommet til slik at

Naturfargegruppa i 2016 består av 13 medlemmer som møtes til praktisk arbeid med farging og drøftinger og dokumentasjon av resultater. De fleste medlemmene kommer fra Vestfold og det er der gruppa har de fleste møtene og fargedagene.

Lotte Rasmusdatter var den som fikk i oppdrag å dra i gang gruppa. Hun ble også valgt til gruppas
første leder. I 2014 overtok Hildegunn Eggum som leder.

Helt fra starten av har det ligget føringer på at medlemmene av gruppa både skulle jobbe med å tilegne seg kunnskap og formidle kunnskapen videre til andre.

I 2014 var Naturfargegruppa så heldig å få midler fra Sparebankstiftelsen til innkjøp av studiemateriale og utstyr til farging. Utstyret har gjort det mulig å farge mange sammen på praktiske fargedager, kurs og demonstrasjoner.

Temaer som Naturfargegruppa har jobbet med er:

• Tradisjonelle og organiske kyper med indigo og vaid
  • Krapp
  • Utprøving av gulfarger
  • Overfarging til grønt og lilla
  • Lav
  • Forbehandling av lin som skal farges
    20140903_172415

Fra 2013 – 2016 har medlemmer av naturfargegruppa forsøkt å dele kunnskapen om farging på lin gjennom utstillinger eller demonstrasjoner på en rekke åpne arrangementer som:

• Markedsdagene på årsmøtene i NLF
  • Fargedag i Botanisk Hage
  • Middelalderfestivaler i Hamar og Tønsberg.
  • Seinsommerfestivaler på Våle Prestegård
  • Sommeraktiviteter på Slottsfjellsmuseet i Tønsberg
  • Liv og røre på Veien Kulturminnepark
  • Dyrskun i Seljord

I tillegg har medlemmer av gruppa holdt kurs i blåfarging og i vask- og forbehandling av lin som skal
farges. To av medlemmene har våren 2016 også vært medlærere på kurs i soppfarging på lin i Norges
Sopp- og Nyttevekstforening.

I løpet av tiden som vi har holdt på, har vi fått mer kjennskap til det arbeid som er gjort på
plantefarging av cellulosefibre de siste årene. Selv om farging på cellulosefibre er et lite kjent område
for hobbyfargere i Norge, er det mange som forsker på plantefarging i resten av verden og mange
som bruker plantefarging til sitt håndverk.

I naturfargegruppa ser vi tilbake på mange spennende fargedager de tre første årene og gleder oss til nye prosjekter.

Reseda

Her kommer det stoff senere.

Plantefarging, kurs

Blanding av fargerBerit Knai Johansen, Tønsberg, holder kurs i plantefargingskurs på Rauland 23.-26. Juli 2015.

Dette er et kurs for nybegynnere og de som har prøvd å farge litt på egenhånd. Mer info om kurset finner dere ved å gå inn på linken www.raulandsakademiet.no

Linfargedag i Urtehagen, Botanisk hage, Tøien

Blanding av fargerEr du interessert i å farge lin. Det er mange som kan farge ull, men veldig få som kan farge lin. Naturfargegruppa i linforeningen prøver og tester forskjellige metoder og farger.

Vi vil være tilstede i Urtehagen 3. september 2014 fra kl 1200 – 1800 for demonstrasjoner, forklaringer og diskusjoner.

Norges Linforening vil hele ettermiddagen vise og forklare hvordan man går frem ved plantefarging på lin. Det blir flere ulike fargebad med alt fra grønnvier- og eikeblader til fargereseda og gul gåseblom.

Du har også mulighet å spørre om lin og lindyrking denne dagen!

VELKOMMEN

Naturfargegruppa har fått støtte fra Sparebankstiftelsen DNB

Blanding av fargerBreaking NEWS

Vi har fått støtte fra Sparebankstiftelsen. Vi søkte om kr 31.000,- til utstyr, fargestoffer og litteratur – og det fikk vi.

For en god opplevelse og positiv støtte det er. Det var 1804 søknader, og vi ble blant de heldige.

Stiftelsen har lagt vekt på kunst,  kultur, kulturminner og historie.

Midlene skal gå til tiltak som:

• har verdi over tid (ikke kortvarige arrangementer)
  • kommer mange til gode
  • gir stimulans og opplevelser til mennesker i alderen 6 til 30 år
  • skaper aktivitet
  • er tuftet på frivillig engasjement og dugnadsvilje

Man kan søke om støtte dersom tiltaket finner sted i Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark, Oppland og kommunen Ringsaker i Hedmark. Dette er områder hvor tidligere Gjensidige NOR Sparebank virket, og hvor stiftelsens penger opprinnelig kommer fra.

Revebjelle gir vakker, kald gulfarge

Revebjelle (Digitalis purpurea) gir en farge som er meget lik den vi får av fargereseda. Vi bruker hele planten unntatt roten.

Planten er giftig.

100 g garn

beis: 16 g alun

100 g revebjelle.

Revebjellen kokes ut på vanlig måte. Fargetemperatur 80 grader. Fargen er kald gul. Lysekthet er 5. Fargen mørkner litt i lys. Hvis vi bruker en pH-verdi på 7 i fargebadet, blir fargen skarpere. Lysektheten blir da 5-5,5. Fargen mørkner i lys.

Naturfargegruppa møtes i Botanisk hage, Tøyen

Blanding av farger3. september 2014 møtes vi i Botanisk hage kl 1200-1800.

Siden fargegruppa har vært så heldige å få penger fra Sparebankstiftelsen, regner vi med å ha kjøpt inn kjeler og annet utstyr til denne dagen, men alle som kommer må ha med:
• Inntil 8 stk 25g bunter lingarn i en kvalitet de selv ønsker. Garnet må være ferdig beiset og merket med navn og hvilken beis som er brukt.
• 1 plastbøtte
• Fargesuppe/planter

Kurs i plantefarging med indigo og vaid, blåfarging

Indigo

Naturfargegruppa i Norges Linforening inviterer til kurs i blåfarging ved bruk av indigo og vaid. Bjørg Kristiansen White vil lede indigo farging og Inger Harridsleff vil lede vaid farging. De har lang erfaring i begge metodene og er medlemmer av Naturfargegruppa i Norges Linforening.

Vi planlegger å farge garn av lin, ull, og tekstil av lin.
Sted: Wøyen Husflidshus, Gamle Lommedalsvei 37, Vøyenenga
Tid: 8. august kl 1600 til 10. august 2014. Slutt ca kl 15- 1600

Pris: kr 2.500 for medlemmer, kr 2.700 for ikke-medlemmer

Prisen inkluderer: Alt materiale til farging og garn/stoff

Middag fredag og lørdag og lunsj lørdag og søndag

Vaid

For de som må overnatte, kan det bestilles rom på Emmas Gjestehus, som er i nærheten.
Bestill tlf. 67 13 06 59. Rom her koster ca kr 600 pr natt for enkeltrom inkl forkost.

Påmelding til Hanne Gjendem, epost hanne@hanne-gjendem.no innen 15.juli 2014

Les mer om Kurs i plantefarging med indigo og vaid, blåfarging