Vi henter lin på Blakkestad

Flott lingave til Bærum Husflidsforening (BHF)

Vi henter lin på Blakkestad BHF har fått redskapene og lin etter Ranveig Blakkestad.

Ranveig Blakkestad, som døde for noen år siden var et ivrig medlem av Bærum Husflidsforening og Norges Linforening. Hun var spesielt interessert i alt som hadde med lin å gjøre opparbeidet over årene en dyp kompetanse på alle aspektene rundt lin, dyrking, bearbeiding, spinning og veving så hun var en hyppig brukt foreleser rundt om i landet.

Hvert år dyrket hun lin på plassen Blakkestad. Hun sådde, rykket opp linen, tørket og røtet den før hun satte i gang med bråking, skaking og hekling for å spinne og veve utover vinteren.

Det er en fin video hvor Ranveig Blakkestad viser alle trinnene fra frø til ferdig lin, og hvor Wøyen hovedhus ble dekket opp til festmiddag med krystallglass og lin.

Sensommer i år fikk daglig leder i  BHF en telefon fra Ole Johan Myhre, han som har kjøpt Blakkestad. Han forteller at det er en del redskaper og lin som er bevart på gården og spør om husflidsforeningen er interessert i å overta det.

Det var litt av en gave vi fikk; 4 bråker, 4 skaker og 3 hekler i ulike tykkelser samt store mengder av Blakkestad Annechen og Hanne ser på redskapferdig røtet og bearbeidet lin. Vi følte litt æresfrykt der vi gikk vi og så på det Ranveig Blakkestad hadde laget – hun som var den flinkeste ”lindama” av de alle.

Nå har vi fått ryddet plass på loftet til BHF for å få plass til redskapene og linen.

En liten gruppe i BHF planlegger å bygge opp et linmiljø igjen i husflidsforeningen. Vi har alle tre gått på kurs i såing og bearbeiding av lin i år – og så får vi denne flotte gaven akkurat nå. Vi vil starte i det små og lage en liten linåker for oss tre til sommeren av både prydlin og fiberlin. Prydlinen vil vi bruke til å lage kranser og buketter og fiberlinen til spinning og veving. Vi kan ikke bli så flinke som Ranveig Blakkestad var, men det er en fin tradisjon å fortsette i.

Og så er det bare å si tusen takk til Ole Johan Myhre for at han tenkte på oss. Vi tar imot gaven ydmyke, men med planer om å få brukt den på en god måte.

,

av