Dyrke lin, lage en linåker eller et linbedd

Det begynner å nærme seg våren. Det spirer ute og inne. Plastbokser og melkekartonger sloss om plassen i vinduskarmene og gartneriene fylles av vårkåte amatørgartnere. I år skal det skje, i år skal vi få til det vi ikke fikk til i fjor.

Nordmenn gleder seg intenst over våren. Nå ligger alt det deilige foran oss. Dette gjelder ikke minst våre medlemmer i linforeningen.  Vi har mange erfarne medlemmer som har dyrket lin i mange år og som gir råd og vink til oss nybegynnere.

Vi selger linfrø både til spinne-/fiberlin og til oljelin.

• 250 gram – 50kr

Blå linåker

• 500 gram – 100kr
  • 1 kg – 150kr

Kontakt kathrine.bringsdal@outlook.com om du ønsker å kjøpe, og husk å skriv hvilken type av linfrø du ønsker.

Alle medlemmer har fått eller kan få veiledninger gratis i dyrking av både spinnelin og oljelin.

Forbered jorda godt og så fiberlin tidligst mulig. Se også veiledninger på hjemmesidene våre under LIN-> DYRKING

Lykke til med SÅTID.

Dyrking av lin, oljelin

Dyrking av oljelin

Linfrø

Oljelin kan stort sett dyrkes på samme jordtyper som bygg. Oljelin har imidlertid ikke så kraftig rotsystem, så jord med dårlig vannholdingsevne (lett jord) bør unngås. Kalktilstanden bør være god med pH på 6,5. Jorda bør være mest mulig ugrasfri. Særlig kveke og annet flerårig rotugras konkurrerer effektivt med linplantene.

Oljelin kan passes inn praktisk talt hvor som helst i et normalt vekstskifte. Forgrøder som etterlater jorda med lite ugras er gunstig. Poteter og korn regnes som de beste forgrødene. Lin kan selv være en god forgrøde for andre kulturer. På grunn av vekstfølgesjukdommer bør det gå 6-8 år mellom lindyrking på samme skifte.

Vanlig såmengde er 6-8 kg/daa, eller 6-8 g/m2. Et jevnt og finsmuldret såbed, og tidlig og grunn såing, er grunnlaget for en jevn og god oppspiring. Dette er avgjørende for utvikling av et tett bestand som konkurrerer effektivt med ugras. Oljelin krever et finsmuldret såbed der mest mulig av jordfuktigheten er bevart. For å få til dette anbefales høstpløying eventuelt med furepakkere og harving om høsten, for at vårarbeidingen kan kunne gjøres grunnere og med større presisjon.

Tromling før såing kan være nødvendig hvis såbedet er løst. Linfrøet er smått så det er viktig at sådybden ikke er mer enn 2-3 cm. Større sådybde gir forsinket og ujevn oppspiring. Tromling etter såing anbefales. Oljelin bør såes så tidlig som mulig etter at jorda er blitt laglig. Siste frist er første uka i mai. Seinere såing kan gi innhøstingsproblemer pga. sein modning. God vanntilgang (vanning) utover våren og forsommeren og varm og solrik ettersommer kan kompensere for en noe seinere såtid. Tidlig såing gir best muligheter for jevn oppspiring og god konkurranseevne overfor ugras.

Oljelin har større krav til gjødsling enn fiberlin, men mindre krav til N-gjødsling enn korn og andre oljevekster. Norm-gjødslingen ligger i intervallet 7-10kg N pr daa,(7-10 g pr m2) avhengig av forgrøde og jordart.

Behovet for tilførsel av P og K avhenger av innholdet i jorda. Normalbehovet er 3-4 kg P og 5-6 kg K pr. daa. God fosfortilgang er viktig for frøsetting og modning av stengelen.

Gjødselen spres og harves ned før såing eller det brukes kombimaskin. N-gjødslingen kan med fordel deles i to like store menger, særlig ved meget tidlig såing. Den andre gjødslingen foregår da like etter at plantene har kommet opp. Sein N-gjødsling må unngås, da det kan gi forlenget blomstringsperiode og sein og ujevn modning..

Ugrasharving eller luking på småproduksjon når linplantene har nådd en høyde på 5-7 cm.

Oljelin krever jevn, men ikke overflødig vanntilgang i veksttida. Er det svært tørt ved såing, kan vanning være nødvendig for å sikre god og jevn oppspiring. På grunn av grunt rotsystem er oljelin sterkt utsatt ved forsommertørke. Vannbehovet er størst fra ca. 10 dager før begynnende blomstring (ca. 15. juni) fram til 15 dager etter avsluttet blomstring (ca. 15. august). I år med forsommertørke vil det derfor være behov for vanning i løpet av andre halvdel av juni. Oljelinen begynner å blomstre i måneds- skiftet juni/juli og har blå blomster. Blomstringsperioden er på 4-5 uker.

Oljelin har et markant varmebehov for å nå full utvikling når en skal presse frøene til å få linolje. Den trenger mer enn 120 dager til modning og er altså senere enn hvete.

Normal høstetid for oljelin er i begynnelsen av september. I våte år kan modningen bli sterkt forsinket. Åkeren er treskemoden når frøkapslene er brune og tørre, og frøene rasler i kapslene. Oljelin skjæres og deretter tørkes. For de som ønsker å brukes kapslene til dekorasjoner, er det vanlig å skjære linet når kapslene fortsatt er grønne.

Beskrivelse av dyrking av oljelin er forkortet etter artikkel av Jan Ferstad

Linforeningen har mer detaljerte beskrivelser for stadiene av prosessen: dyrke, røyte, bråke, skake, hekle og spinne.

Linfrø kan kjøpes fra Norges Linforening

Linfrø, fiber- og oljelin

Lag deg en linåker eller dyrk lin i potte

Kjøp frø av fiberlin eller oljelin av god kvalitet for norske forhold.

Kontakt Anne Holth Larsen, epost anne.holth.larsen@gmail.com

Kurs i lindyrking hos Linjentene i 2016

IMG_1081Sted:        Våle Prestegård

Tid:          Onsdag 27. april 2016 kl 19:00

Varighet: 4 onsdagskvelder avhengig av været, såing i mai og høsting i august

Pris:          kr 1100,- for nybegynnere

Bindende påmelding innen 20. april på epost: post@haandverkstedet.no eller på tlf. til Minda : 481 51 945

Styret/LINjentene

Linkafe på Landbruksmuseet på Gjermundnes

Hanne bråker lin

Norges Linforening ved Hanne Gjendem besøker Vestnes Husflidsforening 14.september 2015, kl 1900 – 2130 på Landbruksmuseet, Gjermundnes.

Medlemmer og interesserte er hjertelig velkomne. Ta med lintøy eller redskaper til å bearbeide lin. Etter foredraget vil Hanne se på og vurdere gammelt og nytt lintøy.  Så her kan du få informasjon om lin du har.

Hanne vil vise dyrking og bearbeiding av lin – fra strå til tråd.
Hun vil også vise vask og stell av lin og selge linsåpe.
Det ble dyrket mye lin i Romsdal helt opp til siste verdenskrig. Hanne har eksempel på lin fra mellomkrigstida fra Isfjorden.

Lindyrking, kurs i Bærum og Våle Vestfold

Blå linåkerNå starter kursene i å dyrke lin.

Bærum Husflidsforening starter 7. mai. Vi skal dyrke både fiberlin og oljelin. Påmelding, se http://www.baerumhusflid.no/category/kurs/page/3/

Linjentene på Våle prestegård, har kurs i fiberlin og starter 27. april, se http://www.haandverkstedet.no/

Linfrø er nå til salgs, dyrk en linåker

Linfrø fiber og oljeÅrets linfrø er kommet. Vi har frø til både oljelin og fiberlin.

Kjøp på årsmøtet i Stavanger lørdag 18. april, eller send bestilling til: Marie Østråt Søndervik

mail: marie.sondervik@hotmail.no

Vekt   250 g     500 g  1 kg
Fiberlin, type Marylin   kr 50 (65)     kr 90 (100)     kr 150(170)
Oljelin, type Brighton   kr 45 (55)     kr 80 (90)     kr 140 (155)

linåker blå

Tallene i ( ) parangtes er for ikke-medlemmer.

Porto vil komme i tillegg.

Vi har også noe eldre fiberlinfrø type Electra, spirevillighet 55%, som selges for 250 g – kr 15 (20), 500 g kr 30 (40) og 1 kg for kr 50 (60)

DYRKINGSÅRET 2014, LINjentene i Våle

Linåkeren 2014Nå er det fullblomstring i linåkeren på Våle Prestegård. Vil se må du skynde deg.

Årets dyrkingskurs har i år 6 nybegynnere i tillegg til 8 «gamle travere».

Vi fikk i år sådd tidlig i mai og satser på høsting 6. eller 13. august.
Det er alltid spennende å se åkerens forandringer.

Se gjerne våre bilder på Instagram @linjentene

En vakker linåker

Linblomsten er vanligvis blå. Den blomstrer tidlig på dagen, faller av og nye blomster kommer neste dag. De fleste tenker på linblått, men det er også andre farger.

Noen snapshots av den vakre linplanten.

Blå linåkerlinåker blå071stock-photo-seeds-of-a-flax-field-33547054

Foredrag om lin

Linjentene i Våle holder foredrag om lin for Vestfold Soppfargeforening.