• Ingen hendelser.

Vevdager i Glimåkra

Igjen er de årlige vevdagene i Glimåkra med stort og godt  program:

Skyttelbussen tar deg runt til Svenska VävstolsMuseet, Glimåkra Vävstugeförenings vävstuga, Hantverksutställning i Församlingshemmet, Glimåkra folkhögskola,  Folkets Park og Företagshotellet f.d. Glimek.

Det er foredrag, utstillinger og salg.

Torsdag kl 1400 er det auksjon på vevmuseet.huset

Les mer på www.vavmuseet.se

Textile: Inseparable from the human environment

The 90th Textile Institute World Conferencenews2 25th–28th April 2016 | Poznan, Poland

The theme ‘Textiles: Inseparable from the human environment’ has resulted from the strong position of textiles in the human ambient environment. Textiles are present in all aspects of everyday life. In the 21st century rapid progress of science focused on the practical application of research results which led to the development of advanced technologies that enabled to expand the application potential of both fibres themselves and textile products.

The conference is hosted by The Institute of Natural Fibres and Medicinal Plants. The institue is an interdisciplinary research centre with international standing, involved in complex research on obtaining and processing of fibrous and herbal raw materials.

The Institute is involved in a number of national and international research projects; cooperates multi directionally with numerous research centres worldwide; works for agriculture, environment protection, construction, transport, food and pharmaceutical industries and medicine…

Les mer: http://www.tiworldconference.org/

Av key notes speakers, kan vi nevne:

Dr Terry Townsend; The Role of Innovation in Ensuring the Future of Natural Fibres

Andrzej Garlikowski – SAFILIN, President of the Management Board of SAFILIN – European spinner of linen and hemp.

Foredrag om LIN, linets rolle før og nå

Spennende foredrag på vevmessa i Umea av Karin Viklund, leder i Västerbottens Linforening.

«Häkla det väl och spinna det bra, linets roll i dåtid och nutid»

Karin Viklund er professor i miljøarkeologi ved Umeå universitetet. Hun er spesialisert innen arkeobotanikk, dvs menneskers bruk av vekster i eldre tid. Hun er også leder i Västerbottens Linforening som hun var med å starte på 1980 tallet. Karin dyrker, bereder og spinner lin. Les mer om foreningen på http://vasterbottenslin.se/

Sted: Vevmessa i Umeå. Les mer på http://www.svenskavav.com/

Tid: Torsdag 18. september 2014 kl 1500 – 1615

Vær klar over at forelesningene kan bli utsolgt på forhånd

Fiber, tråd, tau og tekstil

Lin klar til spinningKunnskapen og bruken av fiberplanter bygger en bru mellom natur og kultur. Kristin Bjureke  vil denne kvelden ta for seg nesle, ramie, geitrams, bomull, hamp og andre arter. Men den planten som blir demonstrert praktisk er lin.

Sted: Naturhistorisk Museum, Tøyen, urtehagen

Tid: 11. september 2013 kl 1800

Les mer om Fiber, tråd, tau og tekstil

Invitasjon til: Å veve sin historie

Klassbols logo8. og 9. juni får vi på Hofseth Søndre besøk av Dick Johansson fra Klässbols Linneväveri i Värmland. I den anledning rydder vi 2 etasjer i stabburet. Der skal Klässbols Linneväveri vise frem mange eksempler fra sin produksjon og historie. Vi gleder oss til at utsøkte, vevde  tekstiler fra vårt naboland skal pryde de vakre tømmerveggene.

Dick Johansson er 3. generasjon i familien som har utviklet veveriet i snart 100 år. Han er utdannet vever, og han har vært med på denne fantastiske reisen hvor veveriet i Klässbol har fått en så fremtredende plass blant skandinaviske tekstilprodusenter. Vi kan nevne produkter som Nobelduken, Kungaduken, tekstilseriene Norrland og Värmland, o.s.v.

Sverige KläsbollI sitt foredrag vil Dick Johansson fortelle fra historien, han vil snakke om handveving og vi skal også få en god innføring i hvordan vi skal ta vare på og stelle våre tekstiler i lin.

Klässbols Linneväveri stiller ut både nye produkter samt eksempler fra høydepunktene i veveriets historie i stabburet.

Det blir også  utsalg med et godt utvalg av veveriets produkter

Servering; det blir anledning til å kjøpe kaffe/te og kaker, samt varm suppe.

Hofseth Søndre er en gammel gård langs bygdeveien på vestsiden av elven Vorma. Ca 12 km nord for Vormsund mot Eidsvoll. Vi dyrker korn og vi baker brød som stekes i vedfyrt steinovn. Vi har selvplukk av usprøytede bringebær, og vi har et stort utvalg av liljer for salg i potter. Gården har eget linutsalg.

Adresse: Hof s e t h S ø n d r e , Ve s t s i d eve g e n 1 3 6 2, 2 1 6 2 B r å r u d. Mo b i l 4 0 0 3 4 4 8 0 / 9 1 8 2 9 9 3 6

1st International Conference on Natural Fibres, 9-11 juni 2013, Portugal

The conference topics include:

• Animal and plant based natural fibers
  • Fibers produced based on natural resources
  • Innovative and functional natural fibres
  • Nano- dimensional natural fibres (e.g., nano cellulose)
  • Properties and characterization of natural fibres
  • New, efficient and cost effective processes for natural fibre extraction and processing
  • Natural fiber modification techniques
  • Textile processing of natural fibres (spinning, weaving, coloration, finishing, etc.)
  • Advanced fibrous structures based on natural fibres
  • Natural fibre based polymeric and cementitious composites
  • Green composites
  • Applications of natural fibres in high-end sectors (civil engineering, medicine, transportation systems, sports, etc)
  • Innovative applications of natural fibers
  • Product design with natural fibers
  • Modelling and prediction of properties and behaviour

Les mer på WWW.ICNF2013.COM.

Vevmesse i Sverige

VÄVDAGAR I HÄLSINGLAND 10 – 11 – 12 MAJ 2012
Företag i branschen säljer garner, vävstolar och vävredskap.
Nu även med stick och sy!!!!!
Torsdag och Fredag    09.00 – 16.30
Lördag                                 09.00 – 15.00
Fri entré

Les mer på www.holma.se

Foredrag om lin og lindebast

Vårt aktive medlem fylkeshusflidskonsulent i Vest-Agder, Kathrine Bringsdal har hatt foredrag om lin og lindebast på arkeologisk formidlerseminar i Kristiansand 9 og 10 feb.

Det var arrangert av Fylkeskonservatoren i V-A og Vest-Agder Museet. Der var folk fra Akershus og Hordaland og sydover.

Kathrine viste hvordan vi bearbeider linstråene for å få tråd.

Hun hadde også med håndteiner og håndrokker slik at de som ville kunne prøve å spinne.

Kathrine har dyrket og bearbeidet lin i mange år og har stor kompetanse på området.

Konferanse om LIN

Norges Linforening has planned a flax/linen conference. We have applied for funding at Landbruks og Mat Depertamentet, Kulturrådet og Hedmark Fylkeskommune with none positive results. We will have to postphone the conference untill further notice.

Conference program as follow:

Les mer om Konferanse om LIN