• Ingen hendelser.

I tråd med lin og ull, Norsk Folkemuseum

Utstilling på Norsk Folkemuseum i vinterferien 18. – 26. februar 2017, kl 11.00 – 16.00

Hele vinterferien inviterer vi til familiedager i Friluftsmuseet. Temaet er lin og ull. Mulighet til å lære og prøve å karde ull, spinne lin, og veve bånd med lin og ulltråd.

Lin og ull i Litauen og Norge

Vi følger veien fra sau og linplante til ferdig tekstil. Utstillingen viser forskjeller og likheter mellom linet og ullen, og på forskjeller og likheter mellom norske og litauiske tradisjonelle redskaper og teknikker.

Bunadskjorte

NF.1951-0622_livstykke.jpg

Spennende lindager på linmuseet på Krengerup Museum starter 15 oktober

Lyst på en liten Danmarkstur og lære mer om lin?Aftenskolde

En hel uke er det demonstrasjoner, familieverksteder, foredrag, salg og mye mer på Hørvævsmuseet (Linvevmuseet) på Krengerup, Glamsbjerg, Vest-Fyn.

15-23 oktober 2016. Det er spesielt lagt tilrette for barneaktiviteter (over 10 år).

Les mer på: http://hvm-krengerup.dk/

Meld dere på: http://www.visitassens.dk

Fiber, tråd, tau og tekstil

Kristina orienterer om lin

En kveld med demonstrasjon av ulike fiberplanter i Urtehagen i Botanisk hage.

Tribus, en innstallasjon av linfiber

Fra Tribus av Gabriella Göransson

Billedkunstnerne i Oslo og Akershus(BOA)

Carl Martin Hansen: SWAY og

Gabriella Göransson: TRIBUS

stiller ut i Galleri BOA, Rådhusgata 19, 0158 Oslo.

Åpningstider: 11. august – 11. september 2016, torsdag – søndag, kl 12:00 – 16:00.

Vernissage er torsdag 11. august, kl 18 00.

Torgeir Rebolledo Pedersen leser egen poesi under åpningen.

Utdrag fra katalogteksten:

Fra lin til papir, fra papir til fortellinger

– tanker om installasjonen Tribus

Gabriella Göransson er en kunstner som uttrykker seg fullt og helt gjennom papir. Slik har det vært i en årrekke. Papir er hennes virkefelt, hennes pasjon. Det er selve omdreiningspunktet, det sentrum hvor alt springer ut fra. I fibrene ligger kimen til det skjøreste fragment og det røffeste objekt. I hennes hender blir stivnet papirmasse liv og bevegelse. Hun arbeider gjerne med kombinasjoner og forbindelser mellom objekter, og installerer dem enten på vegg eller på gulv.

Gabriella Göransson utforsker kontinuerlig sitt felt. Dette er også en del av drivkraften for utviklingen av Tribus, hennes siste prosjekt – en installasjon av store flak gjort av linfiber.

Tribus er annerledes. Det er som om lettheten og de ulike rytmiske forskyvningene i mange av Gabriella Göranssons tidligere installasjoner er blitt omformet til en mer jordbundet situasjon. Papirobjektene som utgjør Tribus har i seg linens varmbrune sjatteringer, fra lyst til mørkt på fargeskalaen. Her og der henger rester av lintråder fast i overflaten, som tuster av vegetasjon. Det forsterker inntrykket av jord og landskap. Hvert objekt er dessuten et oppsamlingssted for alt som skjedde underveis i prosessen – fra papirmasse til papirflak. Alle vridninger, bøyninger, spenn og folder vitner om noe mellom smerte og lyst, som om veien fram til den endelige formen eksponerer hendelsesrike, nesten eksistensielle endringer.

Tribus betyr stamme. Det er egentlig et uttrykk fra biologien, og betegner beslektede grupper av organismer. Gabriella Göranssons Tribus gir da også en opplevelse av slektskap og tilhørighet. Hver del er unik og kan oppleves for seg, men det er kanskje først og fremst i forbindelsene mellom dem, idet likhet og forskjeller blir synlige, at vi virkelig entrer installasjonen. Den åpner seg opp for oss som en metaforisk og sårbar tilstand, som om Tribus tilbyr et stemningsleie vi ikke for ofte tar i bruk. Tribus er erfaringstung og nesten brutal direkte i summen av sine rynker, revner og sår, nærmest som et speil for livet selv.
Selv når vi ser dem for første gang, er det som om vi har sett dem før. Som om de åpner opp skjøre koblinger på tvers av dimensjoner, og kommer til oss fra en nesten glemt, men felles fortid. Møtet med dem åpner samtidig opp for hva hver og en av oss bærer på av personlige minner. Slik kobler Tribus sammen både det kollektive og det individuelle.

Gabriella Göransson arbeider alltid for at tittel og prosjekt skal stå i et virksomt forhold til hverandre. For henne er det viktig at dette forholdet ikke stenger for mottakerens selvstendige fortolkningsrom. I valget av tittel gir hun arbeidet en retning, og setter opplevelsen fri. Også Tribuser drevet fram med denne tanken i bunn – at installasjonen skal være en inkluderende hendelse med en åpen ramme.

Tribus er på mange måter et tegn i tiden. Mange av oss søker kunst som gir oss et metaforisk verktøy for å kunne sortere tanker og følelser rundt det å være menneske i dag. Tribus er et arbeid med slike kvaliteter.

Se også www.goransson.no

Dyrskun 2016, linforeningen er med

DYRSKU´N I SELJORD 150 ÅR

2014 Sveinung skaper interesseDet er blitt en tradisjon at Norges Linforening deltar på Dyrsku´n i Seljord. Dette gir oss en flott mulighet til å formidle kunnskapen og gleden ved lin til et stort publikum. Ca 90 000 mennesker er innom Dyrsku´n i løpet av de tre dagene arrangementet varer!

Linforeningen har stand på Sterke Nils-tunet – et område hvor det er samlet gamle, tradisjonelle håndverk. Vi viser beredning av lin og linprodukter. Noen medlemmer har også linprodukter til salgs. Vask og stell av lin er i fokus og vi selger såpespon til linvasken.

Sett av dagene 9. – 11. september og bli med oss. Du kan delta én eller flere dager etter ønske.

Meld fra til annesofiebronn@gmail.com

Alle kan bidra med noe – ikke mange av oss er eksperter!

Bli med Linforeningen til Dyrskun 11. – 13. september

Dyrskun 2011 Minda bråker og Mette spinnerSett av dagene 11. – 13. september og bli med Linforeningen til Seljord og Dyrskun. Det er en flott opplevelse å være der med muligheten til å se denne fantastiske utstillingen. Her har vi en gylden mulighet til å nå svært mange med informasjon om linsaken! Vi demonstrerer og viser mest mulig av linbehandling og -bruk og selger våre produkter.

Dette er også en fin anledning til å bli kjent med andre i foreningen. Vi bor sammen i «Kunstlåven» sentralt i Seljord og har noen travle, men flotte dager sammen! Du kan delta hele eller deler av tiden. Her kan alle bidra med noe. Kunne du tenke deg å være med – ta kontakt!

Fiber, fiber, fiber

Livets viktige tråder!

Panamahatt fra planten Carludovica palmata.

Utstilling på Botanisk Hage, østfløyen av Tøyen Hovedgård

8. januar 2015 kl 1400 til 29. mars kl 1600.

Det finnes mennesker som tror at bomull kommer fra dyr og at ull kommer fra planter. Dette vil Naturhistorisk museum ta tak i, og derfor tilbyr vi en plantefiberutstilling i vinter. Utstillingen ”Fiber, Fiber, Fiber” forteller historien om den brokete historien til verdens viktigste tekstilfibre, fra den gang man trodde bomull vokste som sauer oppe i trær.

Spinnelin

Linstrå

400 ulike typer planter brukes til tekstiler rundt om i hele verden. Fibrene vi bruker kommer i hovedsak fra tre ulike deler av plantene: frøhår, stengler og blad. Lin er den stengelen som brukes mest, og hamp, som er svært miljøvennlig å dyrke, lages det mye tøy og tauverk av. I Norge er det forbudt å dyrke hamp fordi man assosierer det med cannabis. Bomull er den mest miljøfiendtlige tekstilplanten vi dyrker.

I tidsperioden januar–mars vil botanisk hage tilby skoleklasser undervisning i utstillingen. Undervisningen kommer å handle om elevenes bevissthet rundt klærne våre og hva de er laget av, hvilke planter som brukes til å lage klær og andre tekstiler og at vi bruker ulike fiberplanter i ulike verdensdeler.

Botanisk hage håper at elevene under besøket i utstillingen skal diskutere om bomullsproduksjon er bærekraftig og bli bevisst miljøkonsekvenser av bomullsproduksjon. De skal også få prøve seg på alle prosessene ved bråking, skaking, hekling av lin for å lære noe om kulturtradisjonene vi har med våre gamle fiberplanter.

Norges Linforening på Dyrskun 2014

kalenderforsideVelkommen til å møte oss på Dyrskun. Vi står på Sterke-Nils tunet. Vi diskuterer dyrking og behandling av lin og svarer på spørsmål.

Vi viser:

• Beredning av lin, bråke, skake og hekle
  • Å spinne lin
  • Vask og stell av lin
  • Kniple
  • Taureping
  • Også selger vi linkalender 2015, såpespon, vaidfrø, spinneklar lin, lingarn, brødposer av lin, linbuketter

VELKOMMEN

Sensommerfestival på Våle Prestegård lørdag 6./søndag 7.september

LINjentene i Våle deltar på Sensommerfestivalen på Våle Prestegård nå til helgen.Linåkeren 2014

Vi demonsterer beredning/spinning/vask og stell av lin.

Vi har også linprodukter for salg, bl.a. flotte buketter av årets lin.

Kom gjerne innom og hils på oss.

Hilsen

LINjentene i Våle

Med fiber mellom fingrene

bilde linkrans fra GroGrødaland sundag 31. august 2014  kl. 12-15

Kom, sjå og prøv:

Dyrking og bearbeiding, plantefarging, flettekransar, produkt og bruk, vask og stell av lin.

I tillegg spøting, hekling, hakking, vev, nuppereller, karding og spinning, broderi m.m.

Ta gjerne med dine eigne handarbeidog kom innom i drøset.