Lin-Nytt til alle medlemmer

Vi gir ut Lin-Nytt 4 ganger i året. Det sendes ut til alle medlemmer via posten. Vi legger ut eksempler på Lin-Nytt en gang iblant på hjemmesidene våre.

Denne gangen legger vi ut 2013 nr 4

2013 nr 4 rev1

Innlegg til neste LinNytt januar 2013 må sendes inn før 1. desember 2012

Alle er hjertelig velkomne til å skrive innlegg i bladet vårt.Ta gjerne med et bilde eller to også.

Send innlegget til Torhild F. Andersen, mail: tofoan@yahoo.no

Fra LinLederen 2011 november

Istedenfor å oppsummere året 2011, vil jeg heller orientere om planene for 2012.

Hva er det vi ønsker og hva ønsker vi å få til?

Målet for alt det vi gjør er nedfelt i vedtektene våre:

Hanne Gjendem, leder i Norges LinforeningNLF skal arbeide for økt dyrking og bruk av lin i Norge. Dette skjer gjennom organisering av dyrkere og brukere, forsøks- og utviklingsarbeid og veiledning. NLF skal fungere som et bindeledd mellom personer og miljøer i Norge som arbeider med lin i en eller annen form.

Formålet er styrende for alt vi gjør. Samtidig skal vi ha det moro, interessant og utviklende.

Årsmøtet 2012 skal holdes 16.-18. mars på vakre Fredriksten Festning i Halden. Her prøver vi en ny vri i år. Medlemmer møtes fredag ettermiddag med sammenkomst og foredrag. Lørdag 17. mars inviterer vi spesielt husflidslagene, bygdekvinnelagene og bondelagene i Østfold, Vestfold og Akershus til en åpen ”markedsdag” hvor vi demonstrerer og selger linprodukter. Om kvelden er det 1700 talls middag. Søndag er det selve årsmøtet som avsluttes på linmuseum i Råde.

Utpå året planlegger vi kurs i spinning, plantefarging og en dagsutflukt.

I mai håper vi mange vil så lin og vi i foreningen vil hjelpe det vi kan. Det er praktisk om medlemmer i de enkelte fylker/regioner slår seg sammen og sår linåkre. Slik kan vi bygge opp kompetansegrupper hvor medlemmene hjelper hverandre og har det morro!!

I mai/juni håper vi å holde en to dagers linkonferanse. Planleggingen har foregått sammen med ”Institute of Natural Fibres & Medical Plants” i Poznan, Polen. Det blir en spennende konferanse som viser til nyutvikling og muligheter for mer produksjon og bruk av lin i Norden. Det er lagt vekt på ny forskning innen både fiberlin og oljelin. Vi vet fortsatt ikke om vi får nok støtte til å gjennomføre konferansen, men vi håper! Det har vært mer krevende å få midler fra sentralt hold enn det vi antok på forhånd.

I september/oktober vil vi holde åpnet hus på Apelsvoll beredningsstasjon. Da kan alle komme og få beredt linen sin maskinelt samtidig som de får råd og vink. Vi har igjen fått mulighet for å kjøpe bråke og skake til privat bruk. Hekler jobber vi fortsatt med å få laget.

I november er den store Kinaturen hvor vi reiser til Shanghai området og ser på lin, rami, bambus, silke, kinesiske hager, elvetur, museer og ikke minst shopper spennende kinesiske produkter. Turen er nå ferdig planlagt. Vi har satt en maskimum grense på 20 personer. I dag er det 25 forhåndspåmeldte – uforpliktende. Vi sender ut invitasjon først til de som er forhåndspåmeldt. Senere vil vi annonsere turen, da det alltids vil være noen som ikke kan av de forhåndspåmeldte.

Gjennom året arbeider vi for å komme ut i flere skoler og orientere om lin, samarbeid med husflidslag, muligheter for å etablere et linmuseum samtidig som vi deltar på møter i forskjellige sammenhenger , orienterer om og viser fram lin.

Vi vil også i 2012 fokuserer mye på hjemmesidene våre og LinNytt. Vi har mange og aktive medlemmer som ønsker informasjon og aktiviteter. Si fra hva DU ønsker og hva DU vil bidra med. Bruk hjemmesidene til å skrive kommentarer, oppskrifter og nyheter om lin. Kontakt meg om du trenger hjelp.

Så vil jeg takke nye og gamle medlemmer for et aktivt 2011. Foreningen kan bare fungere via interesse fra medlemmene våre og det har det vært mye av i år. Vi har fått ca 30 nye medlemmer – kjempebra, som er interesserte og nyssgjerrige på lin, la oss ta godt imot dem.

Jeg ønsker alle medlemmene en god jul også håper vi på å treffes mye i 2012.

LinNytt 2011 november

Plantefarging av lin, kurs 25.-27. august 2011, nytt kurs holdes 13.-15. april 2012

Dr. Katarzyna Schmidt-Przewosna, Anne Holen og Hanne GjendemLinforeningen er veldig fornøyd med å kunne tilby dette kurset som har vært meget etterspurt. Lin tar ikke så lett farge som ull og nå har vi fått en ekspert til å lære oss både hvordan det ble gjort før og hva som er de siste forsknings nyhetene. Kurset er både for nybynnere og de som har lært noe fra før.

Dr. Katarzyna Schmidt-Przewozna vil holde kurs/workshop i hvordan vi skal farge lin (og litt silke) ved bruk av planter. Hun leder laboratoriet for Natural Dyeing ved Institute of Natural Fibres and Medical Plants i Poznan, Polen.

Hun har forsket på plantefarging i mange år.

Påmeldingsfrist er utsatt til feriefolket er tilbake, ca 10 august. Vi har bare noen få påmeldinger og håper vi ikke må avlyse dette flotte kurset. MELD DEG PÅ DERSOM DU KAN!!

Hun bruker både viltvoksende planter og vekster fra europeiske hager i tillegg til importet indigo, kochenille, dalia og andre. Hun bruker forskjellige beiser for å få fargene bedre fram.

Katarzyna vil starte hver dag med en multimedia presentasjon om forskjellige fargemetoder i utvalgte land både før og nå. Etterpå vil en prøve ut noen av metodene i praksis.

Les mer om kursets innhold under!

Aktivitetsoversikt 2012

Det er mye morro du kan være med på!!

Dato Aktiviteter Hvem Hvor
10.01.2012 Styremøte Styret Hanne
25-26.2,1.3,10-11.3,22.3 Telemarksbinding, kurs Åpent kurs Oslo området
16.-18.03.2012 Årsmøte Medlemmer Halden
17.3 Åpnet Markeds dag Åpent møte Halden
13.-15. april Plantefarging av lin Åpent kurs Poznan, Polen
Slutten av juni Beredning, åpnet hus Apelsvoll Medlemmer Apelsvoll
Slutten av mai Tur til Vaxbo Medlemmer Sverige
Begynnelsen av juni Strategisamling, Krivi vev, Rauma Ullvarefabrikk Styret Møre og Romsdal
Vår/sommer/høst Lindyrking  Vestre Aker Husflidslag  Folkemuseet
Vår/sommer Høst Samarbeid med Jærmuseet, dyrke lin Medlemmer Rogaland
Hele året Lindyrking, beredning, spinning 3 utvalgte husflidslag Rogaland, Vestfold, Akershus
September Detagelse på Dyrskun Medlemmer Dyrskun, Seljord
Høst Kurs i Beredning Linjentene i Våle Våle Presteggård, Vestfold
Tekstil tur ++ Tur Medlemmer Kina
Slutten av november Julemarked Vestre Aker Husflidslag Vinderen senteret
Første lørdag desember Julemarked Linjentene i Våle Våle Prestegård, Vestfold
Begynnelsen av desember Julemarked Oslo Husflidslag Folkemuseet

Så her kan en lære både å plante lin, berede og spinne. På markedene kan du få kjøpt linprodukter.

Si fra når det blir arrangert andre aktiviteter Kontakt oss så legger vi det inn. Datoer blir lagt inn når de er besluttet.

Neste Lin-Nytt har tidsfrist for innlegg 7. november 2011

Lin-NyttNår vi sender ut Lin-Nytt i juni, vil det følge med et medlemsnummer til hver enkelt.

Dette nummeret kan brukes sammen med person navnet til å skrive egne innlegg på hjemmesidene våre direkte. Vi vil lage en liten oppskrift på hvordan det gjøres.

Dersom noen har lyst å starte tidligere, kontakt Hanne på mail: hanne@hanne-gjendem.no

Dere vil da selv oppdatere kalender med aktiviteter, kjøpe/selge/bytte på Marked, skrive inn oppskrifter, lage innlegg til Lin-Nytt, diskutere og kommentere mm.

Det har vært en veldig positiv respons på de nye sidene og det vil vi følge opp!!

Linum Rubrum Grandiflorum

Linum rubrum grandiflorumved Torild F. Andersen fra Lin-Nytt nr 1, 2010

Etter oppfordring fra Anne Holen i forrige Lin-nytt nr 4 2009, har jeg i Sande i Vestfold forsøkt å dyrke lin med røde blomster, Linum Rubrium.

Jeg kjøpte 50 g fra Norgro, Hamar. Frøene ble fordelt i to bed. Noen frø ble sådd i et blomsterbed med vanlig blomsterjord, resten av frøene sådde jeg i enden av linåkeren sammen med blått prydlin og hvitt fiberlin – Henryk.

Resultatene ble helt forskjellige. De plantene som jeg hadde håpet ga et flott rødt innslag i linåkeren, hadde liten spireevne og ble små. Av disse vil det nok heller ikke bli mange frø.  Hva som kan være årsaken til dette, har jeg ikke funnet ut enda, men det har vært en del jordrotter på ferde, kanskje det er den? Eller kanskje feil gjødsling?

Linet som spiret i blomsterbedet kom opp med kraftige stengler og flotte blomster. De blomstret fortsatt kraftig i midten av august. Noen av blomstene har en diameter på opptil 4 cm og tar seg godt ut blant de andre blomstene. Det røde linet ser også ut til å ha lengre blomstringstid enn det blå og hvite.

Jeg er spent på hvor mye frø jeg får til neste avling? Disse frøene skal stelles og voktes med omhu med håp om bedre lykke neste gang.

I linåkeren gikk det ikke så bra….…, men i blomsterbedet ble linet et hyggelig innslag.